NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2007
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2007-08-11, 14:50
Spannridaren Lars Stukat, som figurerar i det första praktikfallet i Prästens lilla kråka, har länge varit en skuggfigur för mig.
Under sommaren har dock ny information tillkommit. Bl a visar Ludvika födelsebok C:1 att han får ytterligare ett oäkta barn med vallpigan Catharina Larsdotter på Ludvika hed döpt 12/3 1794.
Dessutom visar han sig själv vara född oäkta 24/12 1767 i Grangärde Lars qp Stina Pehrsdotters barn på Ludvika hed, namngifne Barnfadren Laqvein Lars Stukatt på Lodwika Bruk.
Trodde jag, tills jag fann i stort sett samma uppgift också 25/7 1769  Lars Qwinsp. Stina Pehrsdotters och namngifne barnfadren Lars Stukats barn på Ludvika hed (Grangärde C:4).
Båda dessa lönskalägen tas upp till åtal vid häradsrätten. Det framgår att den förste sonen Lars avlidit. Lars Stukat åtager sig chevalereskt att betala både sina och moderns böter, vilka erläggs till Grangärde kyrka 17 p Trin. 1768 (25/9). Knappt har bläcket hunnit torka i Kyrkoräkenskapsboken LIB:2 förrän han gör pigan med barn igen.
Tingsförhandlingen 9/1 1770 förtäljer ... at som Stina berättade sig andra gången om hösten 1768 af Laqvaijen Lars Stucat blifwit häfdad hwarefter hon sistledne midsommarstid et oäkta Barn framfödt, som ännu lefwer, men ingen wiste hvarest Stucat, som samma höst bortrest, sig nu uppehåller ... (Kopparbergs läns ren dombok nr 193 pag 116v).
Sonen Lars växer upp med sin mor och återfinns i Grangärde AI:7B och AI:9C (pag 112 resp 74) på Ludvika hed under namnet Lars Larsson. I volym AI:10C, som börjar 1795 har han lämnat Ludvika hed och sin mor, som f ö hunnit skaffa sig ytterligare minst tre oäkta barn.
Nu till mina frågor. Känner någon till
1. Var Lars Larsson (Stukat) d y uppehåller sig efter 1794?
2. Vart den äldre skitstöveln tog vägen?
3. Om Ludvika bruk har något arkiv bevarat för aktuell tid (1760-1800) med upplysningar om anställd personal på herrgården och var detta i så fall förvaras?