NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2007
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-07-14, 19:50
Hej Mikael!
 
Vad roligt att få lite nya tips!
 
Jag har också sett i att hon skulle vara gift 1727 eller 1729. Men Mats Eriksson skrev i Säfsnäs personregister -1725 att hon var antecknad i domböckerna då hon begärde lysning 1733. Jag letade därför i Nås räkenskapsböcker och hittade följande notis under Brudefolck och Kronlegor:
Dca Oculi (1733-02-25) wigdes Nils Nilson wid Gravendahl från Kroppa Sochn och Lisa Hindersdr från Grängie utan skrud(?) (Nås LIB:2 1724-1764, fol. 28, GID 2189.7.2100).
 
Det är inte omöjligt att du har hittat rätt person. Dock behöver man gå igenom domböckerna ordentligt för att se om det finns några kopplingar. Jag har själv inte haft möjlighet att studera domböckerna ännu men jag vet att Kjell Vadfors har skrivit av de äldre domböckerna. Det finns avskrifter i Grangärde hembygdsförenings arkiv i Sunnansjö. Det ska även finnas en del på biblioteket i Ludvika.
 
När du är släkt med Lisa/Lisbet så härstammar väl även du från Nils Nilsson som var född i Kroppa? Jag har letat efter honom i kyrkböckerna men vet inte om jag hittat rätt, här är en födelsenotis:
1708 Julij
25 Döptes Nils Anderß och Kierstin Jonßdåter i Lunden ?? ?? 19(?) Julij ?? Nilß Olufzon Mårt(?) ???? Carl(?) Nilßon(?) i Lunden(?) ? M????ß Olßon d(?) Olof Larsson(?), hustru Elin hustru Maria(?) wed(?) Daglößen P. Elisabet(?) wed Båttna(?) P. Märta Påls(?)dåter wid Nÿ Kroppa(?) (Kroppa C:1 1687-1721, fol. 193, GID 501.5.73400, 501.5.73500).
Sidan är väldigt ljus så det är svårt att se vad som står.
Jag har hittat en vigsel för drängen Nils Andersson i Lunden och pigan Kerstin Jonsdotter i Svartsången 1695-10-13. Men detta är också allt jag har på den grenen.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net