NULL Skriv ut sidan - Soldaten Jonas Glader i Säters socken

Anbytarforum

Titel: Soldaten Jonas Glader i Säters socken
Skrivet av: Simon Karlsson skrivet 2014-12-15, 07:53
Hej!
Det har skett vissa framsteg angående Gladers far. I mantalslängden för 1777 som är den första med Glader som soldat såg jag att det i marginalen stod: fader, moder, hustru och barn. Det innebär alltså att fadern bodde hos honom! Tittar jag på torpakten så ser jag att den soldat som bodde där innan Glader var en Jonas Setterblad. Jag vet ju att Gladers fadersnamn var Andersson tack vare den bevarade inskrivningslängden. Alltså är inte han fadern, men högst upp i torpakten stod två personer som saknade årtal. En hette Anders Setterblad. När jag istället tittade i generalmönsterrullorna framgår att Anders Setterblad var soldat för samma nummer och torp mellan 1758-1773. Mellan 1773-1775 finns ingen soldat vid torpet och 1776 blir Jonas Glader soldat, 20 år gammal. 1782 dör Anders Setterblad i Kroken, och när jag följde honom som soldat i mantalslägderna står under 1766 att han har en son Jonas som är 10 år! Allt stämmer ju mycket bra men jag har fortfarande inget bindande bevis.  
 
Problem är att Anders blev soldat 1758 och Glader är född tidigare. Dock framgår att Anders fadersnamn är Nilsson i dödboken. Men det är ju svårare att leta efter en Jonas son till Anders Nilsson än Setterblad.  
 
Det föds ingen Jonas, son till en Anders Nilsson i Säter 1754-1757. Alltså får man utgå från att han föddes i en annan socken men Anders med hustru och son bör då rimligen ha flyttat in i Säter innan 1758 då han blir soldat där. Då flyttlängderna för denna tid finns bevarade är det märkligt att han inte finns med där. Likväl har Anders Setterblad en 10-årig son vid namn Jonas 1766 i Säter. Någonstans måste han ju ha fötts.
 
Efter att ha plöjt igenom omkringliggande socknars födelseböcker hittade jag en Jonas född 1755 i Björkebacken, Sventorp där faderns namn var Anders Nilsson och modern Caisa Dahl. De gifter sig 1753. År 1759 försvinner de ur mantalslängden för Sventorp, samma år som soldat Anders Setterberg dyker upp på Krokens soldattorp i Säters matalslängd. Dessutom får Gladers enda dotter namnet Cajsa vilket då skulle kunna vara efter den förmodade modern. Den misstänkta Caisa Månsdotter Dahl är dessutom sannolikt dotter till sergeanten Magnus Dahl i Sätterkullen Sventorp. Hon står som piga där vid sitt gifte med Anders Nilsson. Det skulle innebära ännu en militär koppling.
 
Indicierna är nu mycket starka men det saknas bindande bevis. Är det någon som har något tips på hur jag kan gå vidare med den nya informationen?
Obs! Det verkar inte finnas någon bevarad bouppteckning efter Setterblad.
Mvh
Simon