NULL Skriv ut sidan - Soldaten Jonas Glader i Säters socken

Anbytarforum

Titel: Soldaten Jonas Glader i Säters socken
Skrivet av: Simon Karlsson skrivet 2011-12-16, 13:57
Jag kommer med lite uppdaterad information till fallet Jonas Glader. Här är de som står skrivna under respektive barns dop:
 
Anders, född 1777-12-23 (Horn C:2 s. 257): Elin Nilsdotter, Kerstin Jonsdotter, J(kan ej läsa namnet) Jonsson, Anders Svensson
 
Lars, född 1780-07-22 (Horn C:2 s. 268): Elin Olofsdotter, Kjertsin Larsdotter, Peter Larsson, Peter Larsson, Lars Larsson
 
Johannes, född 1782-07-23 (Horn C:2 s. 276): Elin Jonsdotter, Lena Andersdotter, Kerstin Svensdotter, Anders Liten(?), Sven Larsson, Jon i Backen(?)
 
Sven, född 1786-05-06 (Horn C:2 s. 294): Jean Gabrielsson i Röde(?), Kars Jonson (kan inte läsa orten eller vad som står efter honom), Elin Andersdotter, Kierstin Svensdotter.
 
De Jonas som kan vara aktuella p.g.a. av ovan nämnda uppgifter från soldatrullorna att han bör vara född runt September 1756 är: den tidigare nämnda Jonas, son till Joen(?) Andersson och Maria Andersdotter från Backen, Säter (Horn C:2 sid. 186). De får även sonen Sven (Horn C:2 sid. 191).
 
Kan också vara Jonas född 1756-06-12 son till Lars Jonsson och Maria Jonsdotter vid Axtorp (Horn C:2 sid. 186). Detta är en del nya pusselbitar till fallet Jonas Glader. Finns det någon duktig detektiv därute som kan hjälpa mig att hitta föräldrarna till min Jonas?