NULL Skriv ut sidan - Nääs säteri, Skallsjö förs.

Anbytarforum

Titel: Nääs säteri, Skallsjö förs.
Skrivet av: Maj-Brith Andersson skrivet 2008-11-09, 17:48
När det Gäller Nääs så vill jag lämna lite upplysningar om detta.

Enligt en bok som heter Skallsjöboken  skriven av Evald Widell  
en historik över Skallsjö församling före sammanslagningen med Lerums komun som skänktes till befolkningen som var bosatta i Skallsjö år 1968.

Siterar där ordagrannt ur boken på lite olika ställen som gäller för Nääs:  
Nääs säteri: Nääs gamla herrgård med sitt anrika och vackra slott ,
som har ett dominerande läge i den natursköna nejden var under lång tid det förnämsta och största säteriet i Skallsjö.
 På 1850-talet delades säteriet i 2 delar , varav den ena alltfort utgör Nääs stamgods:  
den andra egendomen Ekudden med Nääs fabrik .
Men det som troligen säkrast har med Dina foton att göra skedde efter år 1868 då Grosshandlaren August Abrahamsson köpte godset och innehadde det i 30 år .
Med honom som ägare ingick ett betydelsefullt skede i det gamla godsets månghundraåriga historia det blev en tid av nydaning och renesans -ideer och initativ av olika innebörd.
Främst gäller det för tillkomsten av Nääs slöjdlärareseminarium.
Abrahamsson blev tidigt änkeman och levde ensam i över 80 år.
Genom Testamente förordades av Abrahamsson om en stiftelse som i all framtid å egendomen Nääs skulle uppehålla fortsatt och utbildning av lärare och lärarinnor,   verka för uppfostran och bedriva slöjdundervisning .
August Abrahamsson är den siste som ägt detta anrika herresäte.
Hans gravplats är belägen på en kulle i slottsparkens nordöstra del.
Där vilar också hans systerson Otto Samuelssonsom var med och grundade Nääs Slöjdlärareseminarium.
Även den välvda bro som Du nämner finns kvar att både gå över och att skåda !
Jag vet inte om hur mycket Du vet om Nääs men kontackta mig gärna genom E-post. så skall jag försöka hjälpa till med det Du vill veta!
Då det blir förmycket att skriva ner allt här  
Ps. varje midsommar firas det en allmän midsommarfest på Nääs som är värd ett besök !  
Hälsningar från Maj-Brith bosatt i Leksand men uppväxt i Skallsjö och som varit mycket på Nääs i min ungdom !