NULL Skriv ut sidan - Namnbyte

Anbytarforum

Titel: Namnbyte
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2000-05-11, 20:55
Hej,
 
Om du söker en naturlig förklaring till att man bytte till just detta namn så är inte jag rätt person att ge en dylik förklaring. Förklaring till att man överhuvudtaget bytte namn kan du nog finna i diverse handböcker i släktforskning. Sammanfattningsvis brukar man väl säga att byte från patronymikon till mer unika släktnamn gjordes ofta av traktens hantverkare. Jag förmodar att anledningen till bytet var att man skulle kunna särskilja olika hantverkare i samma by. Bönder och torpare med patronymikon särskilde man genom att knyta dem till gården eller torpet (t ex Jöns Olsson i Storgården). Då folk flyttade till städerna bytte de ofta namn, förmodligen för att de bodde tätare och inte längre, som på landet, kunde knytas till en specifik gård. Innan början av 1900-talet hade vi ingen namnlag som reglerade namnbytet. Det var i princip fritt fram att ta sig vilket namn som helst utom adelsnamn, vilka var skyddade. Men det hände att folk även (olovandes) tog adliga namn. Jag vill minnas att det på femtiotalet var en del skriverier i tidningarna om en man som hette Åkerhielm utan att tillhöra denna adelssläkt. Jag tror att någon/några av de äkta Åkerhielmarna prövade frågan rättsligt och fick rätt, det vill säga att den falske Åkerhielm förlorade rätten till sitt namn trots att hans familj burit namnet i minst en generation före honom. Han blev således efternamnlös (om det ordet finns) och fick brev från myndigheterna adresserade till Herr NN f d Åkerhielm. Hur historien slutade vet jag ej. Det här kanske inte var någon bra förklaring, men det är vad jag kan bidra med.
 
Med vänlig hälsning Tord Påhlman