NULL Skriv ut sidan - Johannes Andersson Nöjd född 1820 i Tångene eller Norra Björke?

Anbytarforum

Titel: Johannes Andersson Nöjd född 1820 i Tångene eller Norra Björke?
Skrivet av: Marita Patriksson skrivet 2005-11-24, 14:52
Hej Kaj!

Det var roligt att få svar så fort och jag är verkligen tacksam för all den hjälp jag kan få.
När det gäller Tångene så har jag tidigare förstått att det måste vara Tådene eller Tengene,
men jag är väldigt osäker på att det är min Johannes.
Du skriver att du har hittat honom i Tengene.
Kan du även vilka som är hans föräldrar?... för som du vet så har jag uppgifter på att Maria Larsdotter från Friel f. 8/1 1797 är Johannes mamma, men jag har ingen tillgång till något register i Tengene.

Min farfars far är Patrik Johansson Nöjd f.11/8 1857 i Prästorp d. 26/1 1941.
Patrik är gift med Augusta Andreasdotter f.30/4 1860 i St. Mellby d.6/3 1919. På Augustas sida kommer dom flesta ifrån St. Glossbo,Geneved
Knutstorp och Knarven i St.Mellby.Har på Augustas sida lyckats med att hitta hennes anor till början av 1700 talet.

Patriks pappa är Soldaten i Prästorp Johannes Andersson Nöjd f. 11/5 1820 i Liden,Vittene  
d.3/4 1900 i St.Svalehult, Väne Åsaka.
Johannes vigde sig 1843 med hustru nr 1, Stina Andersdotter f? d.28/7 1855.(hennes mamma tordes vara Greta Andersdotter). Stina Och Johannes bodde i Prästorp och fick där 7 st barn, varav flers dog i tidig ålder. När Stina dog vid 41 år
vigde snart Johannes om sig med hustru nr 2,

Christina(Stina)Petersdotter f.21/10 1832 d.17/4 1913.Med Christina fick Johannes ytterligare 4 st barn(även dom födda i Prästorp) men den ende som överlevde i den kullen var min Patrik.
Christinas Föräldrar var Torparen i Kohagen,Brandstorp Frälsegård och Johanna Nilsdotter.Dom flesta av Christinas anor kommer ifrån Vassända/Naglum och Väne Åsaka på gårdarna Jutegården och Gubbegården.

Johannes pappa tordes vara Andreas Andersson f.26/12 1779 d.5/8 1848.
Andreas vigde sig i Brandstorp Frälsegård 3/10 1811 med Elin Andersdotter f? d? från Hökhammar.
Dom fick 5 st barn(alla födda i Liden,Vittene)varav min Johannes var det 4:e barnet.

Andreas föräldrar tordes vara Anders Andersson
f.? d.? vigd 1/7 1770 med hustru nr 1,
Annicka Andersdotter f.1746 d.20/1 1777.
Anders och Annicka fick 3 st barn i Prästorp,
Catarina,Maria och Andreas men Catarina och Andreas dog i tidiga åldrar.

Anders vigde senare om sig 11/3 1778 med Gunilla Bengtsdotter från Stommen f.14/11 1752 d.27/6 1797 i Vittene och dom fick 2 st barn, min Andreas f.26/12 1779 och Anna f.8/12 1781.
Gunillas föräldrar tordes vara Bengt Larsson och Marith Andersdotter.

Ev. så fick Anders och Gunilla ytterligare 4 st barn men där är jag ännu osäker.

Om du vill ha alla födelsedata och namn på barnen födda i prästorp kan jag maila dom till dig annars blir detta inlägget så himla långt.
Vill också tillägga att alla uppgifter om föregående personer har jag funnit på Släktdata eller Internet och inget är dubbelkollat.
Hoppas att jag inte krånglat till det för mycket och att du förstår när du läser detta ...är nybörjare och det fullkomligt går runt i huvudet med alla namn som liknar varandra.

Ser fram emot att höra av dig igen snart...

Mvh Marita