NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2014
Skrivet av: Helena Lam skrivet 2014-02-21, 06:17
Tack så mycket Ulla!  
 
Vilket jobb med att hitta Petter Wahlberg i flyttbilagan! Det kan mycket möjligt vara han. Jag känner inte till om han var färgaregesäll i sin ungdom. Vet att han var bryggare, och slutade sina dagar som lumphandlare.
 
Ja, nu ser jag i böckerna att Petter Wahlberg var född den 6/1 1802. Jag har tittat i Västergarns födelsebok och hittat en Petrus Wahlberg född den den 12:e februari 1802. Det kan tänkas vara rätt person, rätt årtal men datum stämmer ej. Föräldrarna kan tänkas vara rätt. Jag har en släkting som släktforskade för flera år sedan som noterade att Petter Wahlbergs far var Lars Wahlberg, styrman och modern Maria Kollberg (dock utan födelseort eller årtal). I Västergarns födelsenotis den 12:e februari 1802 anges föräldrarna vara capit. Pehr Wahlberg (fel förnamn)och Madame Maria Helena Kollberg. Det är väldigt nära men stämmer ändå inte. I our family genealogy pages har de också tolkat informationen som Västergötland för Petter Wahlberg. Den övriga informationen där är rätt angående hans hustru och barn. Även i Visby husförhörslängd 1/71 år 1857-1860 bild 412/sid 873 ser det ut som det kan stå Västergötland. Blir inte klok på detta.
 
Vänligen
Helena