NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2013
Skrivet av: Erik Andersson skrivet 2013-05-27, 19:47
Hej Stefan och ni andra som intresserat er för mitt problem!
Jag är stum av beundran av ert forskarnit. Nu har jag följt Maria på hennes krokiga väg enligt Stefans utredning och måste medge att den känns ganska vattentät. Jag snubblade en gång på fel Maria vid Överstegården i Norra Lundby AI:7 s 82, men det rättade till sig. Jag hoppas bara att jag följt rätt Maria senare fram till min frus farmors mor. Hon flyttade runt som piga och fick oäkta tvillingar vid 41 års ålder och slutade sitt liv 1895 i en backstuga i Hova. Jag kan säga att min fru har blivit starkt berörd av detta människoöde sett mot dagens förhållanden.
 
En annan reflektion: Det är förståeligt att födelsedata lätt kunde förvanskas. Det var väl bara prästen som såg dessa data? Jag blev själv förvånad när jag upptäckte att min far hade ett annat datum i födelseböckerna och i sitt körkort från 1923 än det officiella från 30-talet och framåt. Han borde ju som vuxen man ha reagerat på detta. Men jag har aldrig hört det nämnas förrän jag själv upptäckte saken när han avled och jag fick se körkortet.
 
Tack igen alla!
Erik