NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2013
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2012-12-22, 09:37
[color=0000ff]ALLA socknar i Västergötland-ja, då behöver jag hjälp av andra forskare! Jag har ställt frågan här tidigare, men då fick jag inget napp, men jag är en envis norrlänning så jag ställer frågan en gång till! Jag klipper och klistrar min fråga från 2010 eftersom jag inte kommit längre, trots idogt läsande av diverse kyrkböcker, så är frågeställningen den samma...
Håller mina tummar och tår, och tar tacksamt emot alla tips och goda råd!
/Monica[/color]
 
Jag har i mitt släktträd en dalmas från Mockfjärd, som så småningom hamnar i Tådene i Västergötland. Han hette Erik Jakobsson och var född 1737 i Mockfjärd, lämnade hemmet någon gång på 1760-talet för att vandra till Småland enligt hfl. 1783 återkom han till Mockfjärd med en familj, nämligen hustrun Stina Persdotter (1748 i Västergötland) och sönerna Jakob (1777 i Västergötland) och Jan (1780 i Västergötland). Någon närmare födelseort anges inte. 1784 vandrar familjen iväg igen, även denna gång sägs de gå mot Småland. De hamnar dock i Tådene där min ana föds i september 1784. De kommer aldrig vidare till Småland, om det nu egentligen var meningen, utan stannar i Tådene och får ytterligare två barn, Anna (1787, modern kallas då Bengtsdotter) och Lars (1790, då modern kallas Johansdotter). Erik kommer aldrig tillbaka till Dalarna, utan dör i Storeberg i Tådene 1810, 10 år efter att hans hustru dött. Stina kallas vid sin död Bengtsdotter. Nu till min fråga; har någon möjligen någonstans i någon Västgötsk socken stött på detta par, antingen som gifta någon gång runt 1777, eller då de fick sina barn 1777 och 1780? Att Stina har så många olika efternamn, gör ju inte saken lättare, men kanske någon hör en liten klocka plinga i alla fall...Nu kan det ju vara så att Stina kommer från Småland, men att prästen skrev Västergötland i alla fall, så jag börjar i den änden. Jag vet att detta är ett långskott, men ibland skall man ju ha lite tur också, och kanske, kanske sitter det någon medforskare där ute som kan ge mej en ledtråd. Jag måste ju i alla fall försöka. Är oerhört tacksam för alla tips och goda råd!  
 
[color=0000ff]Sedan fick jag svar ifrån en vänlig Frank:[/color]
           
Hej Monica  
 
Stinas bouptekning ger inte mer information än att de har 7 barn (4 myndiga och 3 omyndiga)  
Kållands häradsrätt FII:15 (1798-1800) Bild 569 / sid 1131  
Om det kan vara till någon hjälp  
Mvh  
Frank
 
Hej Frank och tusen tack för att du försökte hjälpa! Tyvärr har jag redan bouppteckningen, glömde skriva det tidigare, men även där kallas ju Stina Bengtsdotter, och det är ju positivt, för man kan väl utgå ifrån att hennes make som var med vid uppteckningen visste vad hon hette...Så antagligen var det Bengtsdotter och inget annat. De hade bara 4 levande barn, söner, varav 3 omyndiga, vilket ju stämmer med att den äldste var född 1777 och den yngste 1790. Dottern är uppenbarligen död tidigare.  
Vi kan alltså slå fast (hoppas jag!) att Stina hette Bengtsdotter i patronymikon och att hon var född ca 1748 i Västergötland. Fortfarande inte mycket att gå på, men i alla fall...  
Mvh  
Monica