NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-04
Skrivet av: Ingeborg Palmén skrivet 2004-10-31, 20:19
Tack Nils-Gunnar!  
Här kom ju plötsligt en hel massa nytt för mig. - Jag är inte säker på att Grangärde som dödsort stämmer för Daniel och Gustava Charlotta, så jag vet inte heller mao säkert om de flyttat tillbaks dit. Familjen flyttade tydligen omkring efter 1855 en del. Lovisa träffade sedermera en värmlänning, från Glava och gifte sig med honom enl. uppgift 26/12 1873 i Skutskär, Uppsala län. Källan jag har är en rörande antavla som Lovisas dotterson börjat göra år 1919, så uppgifterna är vaga.  
Tack så hjärtligt för de geografiska upplysningarna, de hjälper en del att förstå hur folk flyttar. - Lovisa o. hennes man flyttade till Finland o. har div. efterkommande här, bl.a. jag som nu alltså får lära mig svensk geografi alldeles på sockennivå.
Det var intressant med att Wikströms ev, var svedjefinnar, jag hade väntat mig att hitta sådana anor i Värmland och så kom de emot i Dalarna i stället.  
Om någon i Dalarna är intresserad av Lovisas ättlingar i Finland (en son och en dotter har ättlingar, de andra dog barnlösa) hjälper jag förstås gärna.
Än en gång stort tack !
Ingeborg Palmén i Helsingfors