NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-04
Skrivet av: Nils-Gunnar Eriksson skrivet 2004-10-31, 10:40
Hej Ingeborg!
 
Bingo! Födelsedatum och socken för Lovisas födelse stämde. Så även namnen på föräldrarna, Daniel Wikström och Gustava Charlotta. Gustavas efternamn var dessutom Ersdotter. Platsen familjen bodde på var Lövfallet. Det är en numera öde by som låg några km söder om Bringsjöberg i Grangärde finnmark.
Daniels fullständiga efternamn var Jansson Wikström, Han var född 1821-12-07 i den intilliggande byn Lövtjärn. Gustava Charlotta var född i grannsocknen Ljusnarsberg 1817-04-14. Daniels föräldrar var Jan Fredriksson Wikström född 1779-11-07 och Sara Ersdotter född 1787, båda i Ljusnarsberg.
Lovisa hade fyra äldre syskon, alla bröder. De var Jan Erik född 1841-05-13 i Lövtjärn, Karl född 1843-05-13, Frans född 1745-10-13 och Ludvig född 1851-09-08, alla i Lövfallet. Hon skulle senare få två systrar, Karolina född 1857-04-23 i Torsåker i Gästrikland och Anna Lotta född 1860-09-15 i Stora Tuna. Anna Lotta dog i Stora Tuna 1861-07-17.
I slutet av 1860 flyttade familjen till Domnarvet i Stora Tuna socken. Längre har jag inte följt familjens öden. Av dina uppgifter framgår att i varje fall föräldrarna flyttat tillbaka till Grangärde. Vet du var i Grangärde de slog sig ned?
Lövfallet ligger i en kil av Grangärde socken som sträcker åt söder, gränsande i öster till Ljusnarsberg och i väster till Säfsnäs socken. Även Hällefors socken ligger nära till. Det är därför vanligt att man flyttar över sockengränserna. Ljusnarsberg och Hällefors ligger i Västmanland och Örebro län. Som bosatt i Falun har jag tillgång till mikrokort för hela Dalarna men inte för Örebro län. Jag har därför begränsade möjligheter att släktforska där. Från tidigare erfarenheter tror jag mig förstå att familjen Wikström härstammar från svedjande finska släkter och att en del av dessa även har bott i Grangärde. Är du intresserad, kontakta mig så kanske jag kan ge dig några tips.
 
Hälsningar
 
Nils-Gunnar Eriksson