NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2009
Skrivet av: Diana Holmberg skrivet 2009-09-09, 23:46
Hej!
Jag söker min fm m  Anna Christina Carlson var född född 27/1 1858 i Vedum. Det jag vet om henne eller min far har berättat om henne (om det nu stämmer) att hennes far skulle vara präst i Vara eller Skara. Att hon skulle ha en bror vid namnet Fritiof Carlsson. När han skulle vara född vet jag inte. Att Vackra Anna som hon också kallades för blev utslängd av sin far då det uppdagades att hon var gravid och att drängen skulle vara fadern till det väntande barnet. Något som va en skam för fadern. Hon fick med sig sina få tillhörigheter i ett litet knyte och hon begav sig till Göteborg och fick jobb där. Tyvärr så va hon tvungen att lämna bort sitt barn, en dotter till ett barnlöst par som emegrerade till Amerika berättade min far för mig. Om detta är sant det vet jag inte. Vad jag förstått efter att jag forskat runt bland mina närmsta, så som far och farbröder så har dom olika uppgifter när det gäller sin farmor Anna. Vart hon kommer ifrån, vart hennes barn (var född och uppväxt någonstans. Hela tiden har jag hört att min farmor skulle vara född i Örgryte församling. Här i genom forumet när jag frågat under Örgryte så får jag nu veta att hon är född i Göteborg Kristine församling. Farmor sa alltid att hon va en Gårdatös så det kanske finns en sanning i det men att hon flyttade dit senare till Gårda då hon va liten flicka. Anna Kristina Carlsson gifte sig med 29/11 1885 med arbetaren Carl Johan Petersson född 7/1 1849 i ? Han dog 28/4 1890. Källa: sidan 3153 Annedal, Göteborgs Haga.  
 
Hon får 3 barn med Carl. En son vid namnet Einar f. 9/1 1886 och 2 döttrar. Vad jag förstått så har den ena dottern dött i späd ålder för båda två hette Elin Maria. Den ena va född 17/1 1889. Troligtvis dog hon före 1890, för då står modern ensam med sonen Einar Fritiof född den 9/1 1886 efter Carls död(källa: Folkräkningen 1890). Dottern som föds senare 9/10 1891 verkar få samma namn som sin döda syster. Där efter får hon 2 barn till Berta f. 15/1 1896 och Karin f. 15/8 1901. båda dom två står ingen fader angiven. Jag har bara fått höra av min far att Anna hade flera män i sitt liv. Hon hade flera efternamn så som Carlsson, Petterson, Eriksson, Jansson, Larsson berättade min far och farbror och hon jobbade som en sk hemsamarit där hon hjälpte gamla och sjuka med hushållsarbetet och handlade mat. Tro också att hon jobbade på Kamgarnsväveriet som låg i Gårda.
Anna Kristina dog 1937 i Göteborg. Min far berättar att hon bodde med en annan man de sista åren i Torslanda som ligger utanför Göteborg men jag vet inte om det stämmer heller. Det som jag tycker är viktigast just nu är att få veta vart exakt var Anna va född och vad hennes föräldrar hette. Jag är mycket tacksam för all info jag kan få.
Mvh Diana