NULL Skriv ut sidan - Öxabäck

Anbytarforum

Titel: Öxabäck
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2015-07-20, 14:10
Det har du rätt i, skrev de i hastigheten, men syftar på Nils Pedersson. Anna Eriksdotter var sannolikt född i Öxabäck.
 
Jag hittade också Sandryd i Fotskäl/Tostared, men har ännu inte kollat i mantalslängden för 1668/1669.  
 
Ja det var ett riktigt sammanträffande! Det står ingen notis någonstans om vart han hade flyttat? I så fall kan man undra vart Sanry kommer ifrån, om det nu skulle ha varit Kärra han kom ifrån. Hustrun kanske kom därifrån, men att de gifte sig i Öxabäck?
 
För att få klarhet i släktskapsförhållandena är nog en titt i domböckerna ett måste, men då måste man åka in till landsarkivet i Göteborg? Marks häradsrätts domböcker finns väl varken på AD eller SVAR?
 
Enligt kyrkoräkenskaper skulle Nils Persson i Glumse ha varit befallningsman på 1690-talet, men hade han då avancerat från länsman till en sorts kronofogde?
 
Ja det var märkligt med en så ung vigsel, när jag första gången såg den trodde jag aldrig att hon skulle kunna ha varit född 1675, men när jag sedan började läsa om vigselålder förr i tiden (innan 1734 års lag) var det fullt möjligt att ingå äktenskap vid 14 års ålder, fastän det var ovanligt. Men för länsmansdöttrar verkar det ha varit vanligare?
 
Förresten, jag måste ha m
 
/Marcus