NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2015
Skrivet av: Anna Carlsson skrivet 2011-06-26, 14:42
Hejsan!
 
Jag efterlyser information om följande personer:
 
Lars Ågren, torpare, född 24 juni 1756 i Skvalefjäll, Åsle, död 6 juli 1826 i Årebro, Åsle.
Far: Sven, mjölnare i Skvalefjäll, Mor: Maria
Lars gifte sig 9 januari 1780 med  
 
Maria Eriksdotter född 15 oktober 1751 i Mauritzgården, Åsle, död 16 oktober 1808 i Årebro, Åsle.
Far: Erik Jonsson rusthållare på Mauritzgården, Åsle, Mor: Catharina Nilsdotter från Lilla Bosgården
 
Barn:
 - Maria född 25 juli 1784 i Åsle Tå, Åsle
 - Ingeborg född 11 jul 1888 i Årebro, Åsle, död 15 januari 1789 i Årebro, Åsle förkvävd i sömnen av modern
 - Anders född ?, död 18 dec 1791 i Årebro, Åsle av bröstvärk 1,5 år gammal
 - Ingeborg född 5 jun 1793 i Årebro, Åsle
 
Framför allt är det information om mjölnaren Sven och hans hustru Maria som jag söker. Tyvärr verkar det inte finnas vigselböcker för Åsle på 1750-talet (rätta mig om jag har fel) och några mantalslängder verkar det inte heller finnas.  
 
Jag har en teori om att Svens hustru Maria tidigare var gift med:
 
Anders Jönsson, mjölnare vid Skvalefjäll, död 9 maj 1754, 44 år gammal av håll och styng. Anders Jönssons hustru hette Maria Johansdotter och var (troligtvis) dotter till smeden (mjölnaren) Johan Persson på Skvalefjäll (den 7 sept 1712 vigdes smeden Johan Persson och pigan Britta Larsdotter i Skvalefjäll, Åsle).
 
Den 28 oktober 1743 vigdes drängen Anders Jönsson i Skvalefjäll med pigan Maria Johansdotter.
Anders och Maria får följande barn:
 - Maria, född 8 november 1746 i Skvalefjäll, Åsle.
 - Anders född 19 februari 1749 i Skvalefjäll, Åsle.
 - Catharina född 7 augusti 1751 i Skvalefjäll, Åsle.
 - Fredrik född 22 maj 1754 i Skvalefjäll, Åsle.
 
Dessa barn skulle i så fall vara halvsyskon till Lars Ågren. Det kan vara värt att notera att både Anders Andersson och Lars Ågren bor på Årebro enligt hf Åsle AI:I sid 67 vilket kan ge en fingervisning om att de är halvsyskon. Ett sätt att få reda på detta vore att hitta Marias (och Svens) dödsnotiser, men det har jag (ännu) inte gjort (ofta står föräldrarnas namn angivna i Åsle). Har Maria och Sven flyttat ut från socknen?
 
Tacksam för svar.
 
//Anna