NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-20
Skrivet av: Leif Essefjord skrivet 2003-12-11, 21:09
HEJ ÅSLE!
Jag har ett litet problem:
I Dala har jag en förfader som först heter Gustav Johansson i husförhörslängderna. Han ändrar namnet till Johansson-Frimodig och sedan till bara Frimodig. Han skall enl. källorna vara född i Åsled 1737. Jag antar att hans far var soldat och hette Johan i förnamn. I födelseboken i Åsle från detta år finns en notering att soldaten Johan Frimodig födde sonen Jonas.(Alltså inte Gustav som det borde ha varit) Sedan står det något mer som jag inte kan läsa. Kan någon möjligtvis hjälpa mig.  
Finns någon uppgift att finna i några flyttningslängder eller andra register om denna familj flyttade från Åsled och ev. då till Dala.
Johan Frimodig gifte sig 1731 med en Annika Gustavsdotter. Han hade flera barn innan han gifte sig med Annika men om han var gift innan och i så fall med vem har jag inte heller kunnat lista ut.
Till sist: Kan det vara så att Johan Frimodigs son Jonas kan ha tagit sin fars efternamn och moderns efternamns förled Gustav(dotter) till förnamn. Är det långsökt eller kan det vara känt från andra fall?
 
Det var många frågor men jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp med något.
 
Med vänliga hälsningar
 
Leif Essefjord