NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2014-06-26, 15:38
Christina!
Tack!
Man upphör aldrig att förvånas. Jag kollade bara 1849 och 1850 i inflyttningslängden och så hittar du dem 1851. Och inte nog med det. Deras namn och födelsedatum står inte ens utsatta. Jag hade aldrig hittat dem. Jag brukar leta på födelseår för att det är lättast men det hade ju inte funkat här. Hur gör du?
 
Vad gäller journalen från Konradsberg så finns där ingen adress. Han var emellertid först intagen på Danvikens dårhus så jag har beställt journalen därifrån. I den bör det ju stå, tycker jag.
 
Vid ett tillfälle den 6/10 1862 återförs Abraham till sjukhuset sedan han helt sonika gått hem till hustrun och lagt sig i sängen några dagar innan.  
 
Den 23/7 1863 skriver läkaren att han har skött sig bra och att han då och då fått gå till staden för att se om sin hustru. Den dagen har han dock olovligen besökt staden och kommit hem med brännvin.  
 
Den 10/6 1873 återförs han av sonen sedan han varit och hälsat på sin syster.  
 
Läkaren skriver från 1878 att Abraham går i giftastankar varför jag tror att Cajsa är död. Det verkar ju inte som att de var osams.  
 
Sonen Peter August Petersson f 26/11 1841 flyttade till Sundsvall 1863. Dessförinnan kan han ju ha bott med modern och brodern. Han blir kvar i tio år och skrivs formellt ut ur Sundsvall 1873 där han 1866 dömdes till en mån fängelse för snatteri och fylleri.  
 
Han dyker emellertid upp i Stockholm redan 1872 tillsammans med sin ogifta hustru Anne Märta Jonsdotter f 19/5 1844 i Vernes, Norge. Adressen är Saltmätargatan 19 i Adolf Fredriks förs AI:92 (1872) sid 273.  
 
Året därpå 2/11 1873 får detta par sonen Frans i Wassunda där de inte är skrivna. De uppger att de tidigare har bott på Surbrunnsgatan 19 i Stockholm men skriver sig inte i Wassunda. Lillebror Anders Petter boende i Adolf Fredriks församling, Stockholm, tar sig emellertid ut till Wassunda och är fadder till gossen.  
 
De finns inte med i folkräkningen 1880.
Den 3 mars 1882 dör deras gemensamme son Albin i Spånga där de inte hade folkbokfört sig. Han är 4 år 11 mån 26 dagar gammal. Detta rapporteras till prästen i Vernes, Norge.  
 
Den 18/6 1883 föds sonen Karl Johan. Överallt anges Spånga som födelseort men han är inte införd i kyrkoböckerna.    
 
1886 kyrkskrivs familjen sist i inflyttningslängden i Solna sedan de redan bott i församlingen i många år, skriver prästen.  
1890 står de inte med i folkräkningen.  
De bor 1891 i Albybergs grindstuga, Solna, och 1900 finns de med i folkräkningen.  
 
De gifte sig kyrkligt först år 1894 och erkände de två sönerna som sina. Mycket märkligt. Kanske pendlade de mellan Sverige och Norge. Kanske höll de sig undan för att han var straffad och hade en far (och en faster enligt folkräkningen) på dårhus.  
Jag tror i vilket fall som helst inte att Peter August drog omkring på sin mamma.  
 
Yngste sonen lönar sig nog bättre att kontrollera.  
Han är snickare, gift och mer stabil verkar det som.
 
1873 vet vi att han bor i Adolf Fredriks församling när han är fadder till brorsonen.  
1880 bor han med familjen i kvarteret Sjöråen no 12, Adolf Fredriks förs, rote 5
1890 bor han med familjen i kvarteret Planeten no 1, Adolf Fredriks förs, rote 18
1900 bor han med familjen i kvarteret Tuben no 4, Adolf Fredriks förs, rote 18
 
I vilken ände ska man börja?