NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2014-06-24, 01:39
Christina, Christina, Christina...
Jag önskar jag hade samma kunskaper som du. Oj oj oj...
Jag ser förresten att du hjälpte mig med det här gänget 2005 här på Anbytarforum. Flera gånger till och med.  
Men åter till Stockholmsdelen (som väl hamnat lite tokigt nu kanske).
 
Jag noterar en viss skillnad i Stadsarkivets Register till mantalslängder. För år 1855 är födelsedatum en parameter vilket onekligen underlättar identifieringen. Synd att det inte är så för åren 1800-1884.  
 
Men vad menar du med bilagor som inte fungerade? Kan man klicka sig vidare därifrån eller?
 
Du får alltså fram att rätt församling 1855 är Jakob o Johannes. Men sedan då? Eftersom mtl inte ligger ute har man ju ingen användning för mtl nr. Så hur kom du fram till adressen? Gick du igenom alltihop eller finns det något knep här som jag inte känner till?
Men jag förstår att när man väl har adressen så är det bara att rulla på.  
Tills de flyttar. Åh, så synd att det inte finns uppgift om vart de tar vägen.  
 
I Register över mtl 1800-1880 finns han på flera ställen men man kan inte vara säker på att det är rätt person och man kan inte gärna sitta och leta igenom varenda hfl. Det bor ju hur mycket folk som helst i Stockholm och de kan lika gärna ha flyttat till någon förort så hittar man dem inte i alla fall. Nåväl, jag har skrivit till stadsarkivet och frågat. Kanske får jag svar...
 
Nåväl,  
De blir kvar på adressen till 1858 (jag hittar dem förresten inte i inflyttningslängden)och sedan har de alltså flyttat. Det var vid den tiden Abraham började krångla. 1859 åkte han in på Danviks Dårhus första gången och sedan var  han intagen i stort sett till sin död. Ibland rymde han och ibland fick han lov att hälsa på sin fru. Därför kan man ju tro att de var vänner. Vid ett tillfälle kom sonen tillbaka med honom. Sista gången han ska besöka hustrun kom han tillbaka på fyllan. Året var 1863. Därefter nämns hon inte mer. Ett tiotal år senare gick han i giftastankar så då var hon kanske död. Jag undrar just hur hon klarade sig med en så sjuk make.    
 
Ack ja! Det kan inte ha varit lätt.  
Tack snälla Christina för all hjälp. Du är fantastisk!