NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2014-06-22, 16:15
Hej Christina!
Och tack!  
Du är oslagbar som vanligt.  
 
Jag har sedan flera år samma resultat i mina pärmar. Problemet är bara att Cajsas födelsedatum är 1809 i varenda husförhörslängd som jag nämner ovan. Och den Cajsa som både du och jag hittat i Slättängen i själva verket är född 1810.  
Kan man verkligen utgå från att det är rätt person? Mitt kontrollbehov får nästan krupp. Så jag var tvungen att fråga.  
Nu när du har kommit till samma resultat så känner jag mig lugn och lägger Cajsa till handlingarna. Nja, det vill säga inte riktigt. Om du har något knep på att hitta henne i Stockholm dit de flyttade 1849 så är jag väldigt tacksam för tips. Maken var patient på Konradsberg 1859-1882 när han dog så han bodde inte hemma. Var fanns hon? Jag har letat som sjutton och tar gärna emot hjälp...
 
Ps. Jag tror att hon dör före folkräkningen 1880. Han besöker henne fram till 1863 och går senare i giftastankar, enligt journalen.  
De båda sönerna har jag rätt bra koll på. Den som har stadigvarande adress (Anders Peter f 1848) bor i Adolf Fredriks församling, Sthlm. Den andre (Peter August f 1841) drar omkring med sin norska kvinna men landar först i Spånga och sedan i Solna. Dottern Inga Catharina (född 1849)hittar jag inte alls. Kanske dog hon späd.  
 
I maken Abrahams journal står att han haft 9 barn. Jag hittar fem i Väne-Åsaka varav två dog späda. Antingen fick de fler i Stockholm eller så ljög han.  
 
Ps2. Nu ser jag det jag hade antecknat redan för flera år sedan. Prästen skrev fel födelseår på Cajsa redan i de första hfl som du listat här. Saken är absolut klar! Himla skönt! DS
 
I vilket fall som helst så hoppas jag att solen skiner på dig denna iskalla midsommar!
 
Tack än en gång!
 
Monica
 
(Meddelandet ändrat av Monicaaaa 2014-06-22 16:24)
 
(Meddelandet ändrat av Monicaaaa 2014-06-22 16:27)
 
(Meddelandet ändrat av Monicaaaa 2014-06-22 16:40)