NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2014
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2014-06-18, 15:40
Jag läser i sockenstämmoprotokollen om fattigregleringen och har kommit att följa vad som kallas Haborsgummorna vilket platsmässigt tycks syfta på Haborskärr. Det var kanske så att de hade sina rötter där.
 
KI:1 (1785-1817)
Den 15 maj 1814 (sid 125)
är de nyligen antagna som fattiga och godkända att ta emot stat i form av spannmål såvitt jag förstår.  

Allmänna sockenstämman den 14 maj 1815 (sid 134)

Som ovan
 
Den 3 juni 1816 (sid 141)
Pkt 9 i fattigregleringen: Likaså
 

Den 4 augusti 1816 (sid 142)
 
vill Sven Svensson vid Drumsereds kvarn ha ersättning för det besvär han får med Habors Gummorne.
 
18 maj 1817 (sid 143)
Sockenstämman var tvugnen att ta tag i problemet med Habors Gummorne:
nemligen deras kläder, valmar, kista mm skall försälgas genom Fattigföreståndaren och medlen inlefvereras till fattig cassan på det socknen, som ser sig icke undgå att dem försörga, må gagna deras egendom, innan den förderfvas och förlorar sitt värde.  
Cathrina wid Sålebo ålägges att dem sköta, såvida hon skall få vistas inom socknen. Åt Sven Svensson vid Drumsereds quarn beviljades för förra årets skötsel 16 RB 32 p: Rged (osäker på myntsorten) och en jemngod klädning af doterns kläder.  
Bemälte Sven tillkännagaf att af förra årets stat spannemål till desse gummor rester från ¼ i Lerum Westergård, ½ Ekebacken med Björnås, ¼ Lars Pehrsson i Storegården Åsaka och 4 kappar hafra av Magnus ibidem. Härom skall påminnelse göras från predikstolen, såvida de ej dessförnet inbetalar, att sine restansier till Sven hemföra.  
 
Den 28 oktober 1817 (sid 152)
Efter föregången kungörelse hölls i dag den 28 october 1817 sockenstämma rörande Fattigregleringen och fördelades således.
Corporal Högström eller dess hustru åtogo sig att vårda Habors Gummorne, Ingrid Månsdotter och Andreas Olssons Gosse mot desse wilkor att Högström får 3 … Habors gummorne 6, Ingrid 1 Tun 4 k och Gossen 3 tunnor.  
(Jag är osäker på sorterna här)
 
Samma år på sid 154 står:
Vidare beslutades att Högström för Haborsgummornas räkning skall ha wed af de hemman som lottar, lika med förra år, ett lass ris af 1/4-dingen utaf 22/4 hemman.  
Att Carl Wenbo emot det han för intet haft Anders Olssons gosse skall slippa att i år ge stat.  
Att mjölnaren Sven för sista skötslen av Haborsgummorne skall ha 4 riksdaler riksgäld.
Att Anders Andersson på Ramsebacken och Högström skall få hvar sitt offer efter pålysning.  
 
KI:2 (1818-1851)
14 juni 1818 (Nästa bok sid 1)
Här dyker plötsligt Haborspigan Karin upp och på sid 3 får hon stat i form av spannmål.
 
29 september 1819 (sid 12)
En tröjia beviljades Högström af Habors Gummans kläder.  
På sid 13 får vi veta att Haborspigan som skötes av Högström
 
16 juli 1820 (sid 15)
Klockaren Jon Andersson må försälja Haborsgummornas stuga för hwad han få kan.  
 
Men vilka var de Haborsgummorna? Det är frågan.
 
Jag hittar Annika Persdotter född 1773 i Haborskärr i första husförhörslängden AI:1 (1813-1818) sid 449. Det står att hon kom dit 1813 (?) och att hon 1816 (?) flyttar därifrån till sid 445 och att det är Apeldalen under W Berg. Dit flyttar familjen Andreas Asmundsson med frun Ingeborg Persdotter (möjligen en syster till Annika?) och två döttrar (som står inskrivna ovanför Annika) men henne hittar jag alltså på sid 445 i Måsen under Höga Pehrsgård. Är det samma som Apeldalen?  
Annika är införd längst ner, kallas Haborsenka och anges vara utfattig. I hushållet ovanför henne finns en hustru Karin Persdotter värt att notera.
 
I nästa hfl AI:2 (1818-1828) sid 227 lyckas jag hitta henne i Apelsdalen under Berg Wästra där hon utfattig bor på undantag. Hon flyttar emellertid 1822 till sid 269 vilket är under Slätterna Backstuga i Stafverkärrs rote hos avskedade soldaten Ulholm. Här står att Annika är alldeles utfattig och något mer jag inte kan läsa.  
 
Jag hittar henne inte i vare sig födelse- eller dödboken. Det verkar ju som att åtminstone en av Haborsgummorna dör eftersom stämman börjar dela ut hennes kläder.  
 
Vilka var Haborsgummorna - i börjar får man intrycket att de är två. Eller var pigan Karin en haborsgummas dotter?
Jag lyckas inte lista ut det här. Någon annan som kan bättre? Det vore ju roligt för det är spännande historia detta. Tacksam hjälp!
 
(Meddelandet ändrat av Monicaaaa 2014-06-18 15:46)