NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2011-02-01, 21:56
Hej igen Siri!
 
Det var en spännande släkthistoria du har att berätta! Jag kan hjälpa dig lite mer på vägen.
 
Lika hastigt som familjen försvinner från Vänersborg Vbg säger vi infödda vänersborgare för enkelhetens skull, och därför använder jag den förkortningen i fortsättningen, lika hastigt verkar den alltså dyka upp i Rygge. Detta förklarar ju det faktum att de inte tog ut något flyttningsbevis från Vbg, utan kom plötsligt.
 
Den utgångspunkt du gav var alltså flickan Josefina, som föddes i Vbg den 20 december 1854. Henne hittar vi i Vbg födelse- och dopbok CI:4 1854, s. 206:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/317654.jpg)
 
Här ser man att hon föddes den 20 och döptes den 22 december. Fadern var Flottekarlen Jonas Johansson och h[ans] h[ustru] Sofia Larsdotter 26 år gammal. Dopvittnena var änkan Inga Andersdotter och arbetsk[arl] Sven Anderssons hustru. Enligt din uppgift angav Josefina att hon döptes den 25 december i Göteborg; detta är alltså en oriktig uppgift som hon lämnat 1871.
 
I samband med att jag hittade Josefina i födelse- och dopboken uppstod ett litet problem. I normala fall brukar prästen ange var i församlingen föräldrarna bodde, men som du ser finns ingen sådan notering i dopnotisen. Men - jag upptäckte då att man år 1968 vid Landsarkivet i Göteborg som statligt reservarbete upprättat ett utomordentligt bra husförhörslängdsregister Vbg HFReg:3 1837-1855. Där fann jag Jonas Johansson på sidan 191 med hänvisningen att man kan hitta honom i Vgb husförhörsbok AI:15 1845-1855, s. 121. Det gjorde jag - och där fanns dessutom hans hustru Sofia Larsdotter:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/317655.jpg)
 
Av bilden framgår att Flottkarlen Jonas Johansson är född den 12 juli 1824 i Vassända som idag är en del av Vbg och att Sofia Larsdotter är född den 24 augusti 1828 i S[undals] Ryr som ligger några mil från Vbg, i Dalsland, och som i dag tillhör Vbgs kommun.
 
Paret flyttar vidare till kvarteret Rosen, sidan 269, år 1853 Vbg AI:16 1845-1855:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/317656.jpg)
 
Här kan man se att de bodde, då de fick dottern Josefina. Mannen Joh. Pet. Petersson, som står mellan Jonas och Sofias namn och Josefinas har inget med den familjen att göra, utan prästen har inte haft utrymme att föra in Josefina direkt efter Sofias namn.
 
I följande husförhörsbok Vbg AI:20 1856-1869, s. 313 möter man familjen för sista gången innan den förs över till Stadens slut 1869:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/317657.jpg)
 
I kolumnen längst till höger kan man se en anteckning där Norge nämns, och att familjen överförts till kvarteret Blomman, s. 297 1869. Denna sida är synonym med Socknen slut och sedan finns den upptagen där i de följande kyrkoböckerna så långt jag kan följa dem, till 1902 se källor i mitt förra inlägg.
 
Som avslutning denna gång har jag tittat i Vassända födelse- och dopbok för att leta efter Jonas Johansson. Dessvärre finns det inget barn vid namn Jonas upptaget i Vassända födelse- och dopbok år 1824. Varför vet jag inte. Men genom att följa hans flyttningar han kom till Vbg från Vassända 1852, så kunde jag hitta honom i Vassända utflyttningslängd B:1 1852, och genom att följa honom där hamnade jag slutligen i hans föräldrahem:
 
Undantagsägare Johannes Jonsson, född den 21 mars 1792 i Bohuslän som ju är ett landskap ...
Hustru Märta Larsdotter, född den 25 februari 1797 i Vassända
Son Jonas, född den 12 juli 1824 i Vassända
Son Lars Fredrik, född den 18 januari 1827 i Vassända
Dotter Charlotta, född den 2 maj 1831 i Vassända
Dotter Johanna, född den 28 juni 1838 i Vassända
 
Källa: Vassända-Naglum husförhörsbok AI:8 1846-1855, s. 133.
 
Nu har du fått ytterligare uppgifter till din forskning och jag hjälper dig gärna med att försöka hitta Sofia Larsdotters familj, om du vill.
 
Hälsningar
Andreas