NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 februari, 2011
Skrivet av: Siri Baklid skrivet 2011-02-01, 17:10
Hei, Andreas, og tusen takk for svært nyttig informasjon! Da ser det ut til at jeg, etter mange års leting, endelig kan ha funnet de riktige personene!
 
Jonas og Sofia må ha flyttet til Norge en gang mellom 1855 og 1857, for 1857-4-9 får de datteren Emma Charlotte i Rygge utenfor Moss. (Emma Charlotte er min tippoldemor.) 1859-7-17 får de datteren Georgine Christina, også hun født i Moss. Familien er ikke registrert som innflyttere til Rygge, de dukker bare plutselig opp i kirkeboken når de får datteren Emma.  
 
Folketellingen 1865 forteller at alle tre døtrene er satt bort til andre familier. Jeg har lett og lett, men det er minimalt med informasjon å finne. Jeg har snakket med flere ansatte ved Riksarkivet i Norge som mener familien kan ha vært reisende/tatere eller gjort ett eller annet galt, siden det nesten virker som om de har forsøkt å unngå å bli registrert.  
 
Da datteren Josephina (Josefine)skulle konfirmeres i 1871, ble det store problemer fordi hun ikke hadde noen dåpsattest. Presten skrev brev til prosten, som videresendte problemstillingen til biskopen. Samtidig ble det etterlyst informasjon om Josefines dåp både gjennom privatkorrespondanse og ved etterlysninger i ulike aviser. Det oppgis at hennes mor er død, og at faren hadde fanteløpt/forlatt henne. Josefine oppgir selv at hun er døpt 1855-12-25 i Göteborg, men det kan ikke bevises.  
 
Emma var bestemoren til min farfar, som nå er død. Min farmor kan huske at han en gang fortalte henne en historie om en familie hvor moren døde mens hun var alene hjemme med små barn. Da faren kom hjem og fant kona død, ble han psykisk ustabil og rømte. Det virker sannsynlig at dette kan være historien om Jonas og Sofia. Noen av farfars søstre visste alt om hva som skjedde, men nektet å snakke om det. Da jeg forsøkte å spørre, fikk jeg en masse kjeft og beskjed om å holde meg unna, for jeg visste ikke hva jeg snakket om. Men de ville ikke fortelle noe som helst, og nå er de døde alle sammen. At jeg ikke fikk lov til å vite noe, gjorde meg bare mer oppsatt på å finne ut av hva dette var for noe...
 
Jonas' og Sofia har jeg overhodet ingen informasjon om fra før 1857. Jeg håper det nå er mulig å finne ut mer om deres liv før 1857, og om deres forfedre. Ser ut som om jeg må planlegge en tur til Göteborg