NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 januari, 2008
Skrivet av: Cath Ludvigsen skrivet 2007-09-22, 15:55
Jeg søker etter informasjon om
Berthe Magrethe Olsdatter Olseng.
Hun er født i 1792 i Skjeberg som ligger i Norge.
Hennes foreldre var Ole Ulriksen og Ellen Magrethe Olseng.
 
I 1815 får hun en datter, Oleana. Faren til Oleana blir oppgitt til å være en soldat med navn Ole Bøe. Ikke oppgitt hvor han kommer fra. 
 
I 1818 blir det opplyst ved et skifte at Berthe oppholder seg i Göteborg. ( Usikkert om dette stemmer.)
 
Nå har jeg fått opplysninger som kan tyde på hun skal ha giftet seg i Vänersborg. Det finnes ikke noen tidsangivelse på når hun kan ha giftet seg i Vänersborg.
 
Siste bekreftelse på at hun befant seg i Skjeberg, var vel ved hennes konfirmasjon i 1807. Nå døpes jo datteren i Skjeberg i 1815, men om hun allerede hadde flyttet, vites ikke.
 
I 1831 blir datteren Oleana gift i Skjeberg.
 
Det er historier rundt Berthe og Oleanas skjebner. En av disse er at de flyttet til Sverige med en svensk soldat. En annen er at hun bor i Göteborg i 1818 og en tredje er altså at hun skal ha giftet seg med en svensk mann i Vänersborg.
 
Navnet til Berthe kan selvsagt ha forandret seg gjennom kirkebøker og andre skriftlige materialer, Men hun er jo norsk, og dette blir vel bemerket i en evt. kirkebokangivelse.
 
Berthes datter blir både sagt å hete Oleana Larsdatter/Larsen og Oleana Olsdatter. Etternavnet kan ha henspilling til farens navn. Han kan hete lars til fornavn eller Larsen/Larson til etternavn.
 
Jeg er lei meg for å ikke kunne hjelpe ytterligere, men jeg håper det er noen som er kjent med kirkebøkene i Vänersborg i dette tidsrommet som kan hjelpe meg. Jeg har vært på jakt etter Berthe i en lang tid, og undrer meg over hvor hun ble av. Hva ble hennes skjebne?
 
Takk for all hjelp!