NULL Skriv ut sidan - Varola

Anbytarforum

Titel: Varola
Skrivet av: Hugo Larsson skrivet 2013-11-10, 13:55
Hej Jill,
Du kanske har fått tillräckligt svar på dina frågor redan men Maria Svensdotters föräldrar var annars Sven Thöresson (1726-1804) och Catharina Larsdotter (1733-1804). Jag stammar från hennes bror Anders Svensson (1759-1845). Han och systern Caisa (1774-1804) gifte sig med varsitt barn till klockaren Sven Jonsson i Korsberga. Anders, Maria och Caisa hade helsyskonen Kerstin (1765-1769), tvillingarna Lars och Kristina (födda 1769 och båda döda efter någon månad) samt systern Kerstin Svensdotter (född 1771). Om Kerstin levde till vuxen ålder och vart hon i så fall tog vägen känner jag inte till i nuläget.  
 
I ett tidigare äktenskap hade Sven T med Catharina Arvidsdotter (1733-1755) dessutom barnen Jonas (1753-1754) och Arvid (1755, död fyra månader gammal).    
 
Familjen flyttar senast under 1770-talets förra hälft eller mitt från Axtorp till Stora Solberga i Korsberga.  
 
Sven Thöresson föddes på Skyttegården i Hene, Norra Kyrketorp sn och var son till Thöres Svensson (ca 1684-1755) och Maria Bengtsdotter (ca 1695-1741).  
 
Att familjen flyttade från Hene till Axtorp bör ha berott på att Thöres Svensson gifte om sig med Karin Jonsdotter som var dotter till Jon Larsson Mörk, rusthållare i Axtorp. Deras son Anders Thöresson tog över efter (halv)brodern Sven på deras andel av Axtorp då den senare med familj flyttade till Stora Solberga. I storskifteshandlingar (Lantmäteriets historiska kartor) från 1777 är det Anders som brukar Axtorp.  
 
Jag har ställt frågor om detta, på anbytarforum under socknarna Varola eller Norra Kyrketorp, och fått mycket information på detta sätt (se detta).  
 
Jag har ingen information om Maria Svensdotter utöver hennes födelsenotis. Har du några uppgifter om hennes vidare öden och familjebildning tar jag tacksamt emot detta för egen del.
Mvh
Hugo