NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2010
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2010-08-24, 11:59
Att Christina har ett betyg från Garpenberg när hon gifter sig i Gävle 1811, behöver inte betyda mer än att hon tjänat piga där i något år. Brodern Eric verkar inte ha någon känd anknytning till Garpenberg. Om vi ändå vill undersöka möjligheten att syskonen faktiskt har sitt ursprung i Garpenberg, kan det naturligtvis vara en god idé att, som Leif föreslår, använda den knapphändiga information om födelsetid som finns i Gävles husförhörslängder.
 
I den hfl jag angivit ovan (AI:6a, s 181) finns uppgift om födelseår för båda syskonen och för Eric dessutom födelsemånad. Han anges vara född i augusti 1779 och Stina 1783. Vi söker alltså en familj där det finns två barn med dessa förnamn och födelsetider.
 
I augusti 1779 föddes enligt födelseboken (Garpenberg C:4) bara en Eric. Föräldrarna var Matts Olsson och Greta Andersdotter i Bengtsbo, och sonen föddes 1779-08-30.
 
När vi så går till husförhörslängden (AI:5, s 69), kan vi notera att denne Eric faktiskt får en syster Stina 1783-09-09, vilket också bekräftas i födelseboken.
 
Så långt ser det alltså ut att stämma, och om vi sedan följer familjen framåt i husförhörslängderna, kan vi konstatera att fadern avled 1793 men att familjen blev kvar i Bengtsbo.
 
Tre år senare, 1796 flyttade sonen Eric till Hedemora (AI:7b, s 94) och verkar därmed försvinna för gott från Garpenberg och Bengtsbo.
 
Stina blir kvar i hemmet till 1801, då hon flyttar till Österfärnebo (ibid). Hon återkommer 1806 (AI:8, s 167) men flyttar året därpå åter till Österfärnebo. 1808 återkommer hon till Bengtsbo igen och blir kvar åtminstone till början av 1811. Därefter har jag inte lyckats återfinna henne i Garpenberg, och det kan alltså mycket väl vara hon som i Gävle gifter sig med Per Björklund.
 
Någon indikation på att någon av dem har tagit sig namnet Bergqvist har jag inte hittat, och med tanke på att förnamnen Eric och Christina är så vanliga och att anknytningen till Garpenberg är så svag, kan man naturligtvis inte dra några säkra slutsatser. Men det är i varje fall ett lovande uppslag för vidare forskning.
 
(Meddelandet ändrat av Hansolof 2010-08-24 12:01)