NULL Skriv ut sidan - Vad

Anbytarforum

Titel: Vad
Skrivet av: Lars Andersson skrivet 2008-11-06, 23:54
Hej alla släktforskare i Vad!
 
Jag söker uppgifter om en anfader som hette Jonas Larsson Strutz född 1782-07-30 på Vaboheden, Haragården i Vad. Föräldrarna var Lars Wadman och Britta Larsdotter. Jonas var soldat för Haragårdens Rote i Vad och tillhörde Södra Vadsbo Kompani, Skaraborgs Regemente. Jonas gifte sig 1802-10-31 med Maria Jonsdotter. Maria var född 1778 i Stockholm (!) i Vad eller Hjälstad (vet inte till vilken socken Stockholm hörde). De hann få (minst) fem barn innan Maria avled 1815-10-13 på Vaboheden.
 
Det jag främst undrar över är vad som hände med Jonas efter Marias död och när Jonas dog? Även andra uppgifter om Jonas är naturligtvis intressanta tex hans liv som soldat. Deltog han i något krig etc? Är det någon i Vad som är duktig på socknens soldater? Är jättetacksam för alla upplysningar om Jonas Strutz!
 
Ha det gôtt!
Lasse
 
P.S. Är det någon som känner till Jonas mor Britta Larsdotters bakgrund är jag mycket tacksam för uppgifter även om detta. Om jag läst rätt skulle hon vara född 1739-08-04 i Forshem (?) enl Vad hfl AI:4 sid 75.