NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2008
Skrivet av: Ebba Loräng skrivet 2008-02-27, 11:14
Hej alla i Undenäs !
Har ett bekymmer som jag hoppas någon som forskar i Undenäs fs känner till.Det gäller:
 
Mjölnaren Henrik Hagelberg f ? Hans hustru Kristina Lovisa N.N.f ? Vem är deras anor !
 
Har en dotter Helena Henriksdotter f ca 1761 i Undenäs fs.Gift 1784,var ? med hjälpsmed Anders Dahlberg f 1759/1760 i Lindesbergs fs,Örebro län.De befinner sig i Vifors bruk,Harmånge fs,Gävleborgs län (X) där Helena Henriksdotter dör 16 okt.1790.Där finns dottern Brita Maria f 1785 14/2,var? Anders (jag tror Andersson)Dahlberg gifter om sig 1791,var? med Christina Westlund  
f 1749.
(Anders D och Christina Westlund, med dottern Brita Maria Dahlberg flyttar ca 1792 till Norrbotten och Kengis Bruk i Pajala sn,där A D är smedmästare.
Vad jag närmast är intresserad är det som nämns överst,alltså Henrik Hagelberg ohh Kristina Lovisa N.N. och deras anor.Ovanligt med dubbla kvinnonamn vid den tiden,rör sig kring 1730-talet
 
Kanske någon som forskar kring personer på 1700-talet i Undenäs sn eller annan socken kan känna till det.Märkte att Hagelberg finns som egen fs,men den blev väl det senare än på 1700-talet
Nvh
Ebba Loräng