NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2008
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2008-01-27, 12:40
Peter Jönsson Skyllberg, född 1742 ska enligt uppgift gift sig och skaffat barn vid Forsviks Bruk. Men det råder många frågetecken kring denna familj. Jag har försökt att jämföra Smedskivan 2007 med uppgifter i födelseböcker och bland vigslar i Undenäs vid denna tid (från 1768 vid ev. vigsel). Det verkar som om det finns åtminstånde ett par till som heter Peter/Petter & Catharina/Cathrina vid Forsvik så det är väldigt lätt att förväxla dom.
Bl.a. finns där en trillingfödsel (enl. SS2007) 1773-02-14 som är svår att få bekräftad. Barnen ska heta Stina Lisa, Karl och Anna Cajsa.  
I dödboken GID#1596.7.86600 (Höger sida)kan man läsa att Carl och Anna Cajsa dör den 23 och 24 mars. Föräldrar är Petter och Catharina(Smeddräng på Forsviks bruk. Tittar man sen längst ner på vänstra sidan hittar mann en Anna Lisa som dörden 17 mars. Föräldrarna är Peter och Cathrina. Jag kan inte läsa vad Peter är, men det ser ut som om han också är vid Forsviks Bruk...
 
Rörigt är det...
Dessutom verkar det inte finnas några hfl under denna tid och födelseböckerna är uppdelade så konstigt att det är svårt att få något sammanhang i detta.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?
 
Hälsningar
Thomas