NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2008
Skrivet av: Tommy Myrsell skrivet 2007-05-13, 01:56
Hej Kenneth!
 
Återigen stort tack för svar. Men min fundering om gården i Jönvik rörde Lars Larsson, om han övertog sin svarfars gård, för enligt annan uppift jag sett så köpte han Smältarns på 1740-talet. Och jag vet då inte om han köpte svärfarsgården, eller om det var en gård han inte hade någon anknytning till innan.
 
Lars Larsson var född 1713 9/3 i Jönvik på Näset, vilket tydligen var en arrendegård eftersom fadern är upptagen som landbonde där.  
 
Fadern var Lars Persson (på vissa ställen angiven Bom), och var född 1671 vid Norn i Hedemora - jag har inte lyckats att finns honom där. Han dog 1753 4/6 och det anges i dödboken (F:1 p 66) att han kunde läsa i bok och att han kom (som någonting jag inte lyckats med att uttyda) till Årängs gruva och kopparverk.
 
1699 gifte han sig med Elisabet Eriksdotter i Jönvik. Hon anges vara född i Hedemora 1679, och att hennes far hette Erik Olsson. Det finns dock 3 Erik Olsson som får barn detta år, och de står bara som barn till fadern, dvs inga namn på barnen, eller om de är pojke eller flicka, en föds 16/4 i Hamre, en 18/4 i Västerby och en 21/9 på Långgatan i staden - men - vem som är den rätta vet jag inte.
 
Erik Olsson levde 1706 och var gift med Brita, och han uppges vara landbonde. Kanske har du närmare uppgifter om dessa med?