NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 september, 2008
Skrivet av: Kenneth Frejd skrivet 2007-05-12, 17:35
Hej Tommy!
 
Jag har fått uppgifterna om Backåkersgården via Hans Gillingstam i Solna. I mina noteringar står Backåkersgården, Hummelbo 1:1. Jag har utgått från att det är den gård som brukas av Anders Hansson eftersom den tycks ha ärvts i rakt nedstigande led på fädenet.  
 
Möjligen kan du hitta mer om Hummelbo i Sam Rönngårds bok Hedemora Bergslag.
 
Erik Larsson var sannolikt son till Lars, bonde och ägare till Hummelbo. Av allt dömma hade han två söner. Erik och Herman.  
 
Beträffande Olof Anderssons hustru Kerstin Eriksdotter var dotter till Erik Hansson (som dog av gikt 78 år gammal och begravdes den 5 april 1706) och hans hustru Sara Danielsdotter (Hon dog natten till 1 november 1708 under något ovanliga omständigheter. Sara återfanns död på morgonen den 1 november strax nedanför sin gård i Jönvik. Av allt att dömma hade hon på kvällen lämnat hemmet utan att någon av de andra som bodde där lade märke till det.)
 
Erik Hansson i sin tur var son till Hans Matsson i Jönvik och hans hustru Kerstin. Hans Matsson dog senast 1678, han omnämns i kyrkans räkenskaper då hustrun begravs 1685. Där står:
 
Begrafne lik: Dana Judica (5 april): H Matssons hustru Kerstin at 80 I testamente till kyrkan betalades 6 riksdaler och till de fattige 1 riksdaler, den näst högsta summan i församlingen detta år, det tyder på att de var tämligen förmögna.
 
Således tog Olof Anderssons över sin hustru Kerstins föräldragård.  
 
 
MVH
 
Kenneth Frejd