NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008
Skrivet av: Camilla Nielsen skrivet 2002-04-16, 18:09
Söker Lisa Johansdotter!
 
Har fått ta över en släktings tidigare forskning, som dock i vissa stycken är ofullständig och då jag försöker reda ut det, blir det en massa knas...
 
Lisa Johansdotter får en oäkta dotter döpt till Johanna Carolina Andersdotter (f.1836-06-24).  
 
I Lisas akt finns en anteckning om Svedjorna, Hallarp.
Huruvida det är dottern, hon själv som är född här eller det var hennes Pigtjänst som var belägen här etc etc är oklart!
Släktingen antecknar:
Barn på Svedjorna Hallarp.
Vittne Pastor Pettersson och Lisa Larsdotter.
Döpt i Holtarp av Johan Olofsson i Kvarna.
 
Enligt CDn Svenska ortnamn (som en annan anbytare hjälpt mig med att söka i) finns Hallarp i Kronobergs län, Ljungby kn, Annerstad och i Västergötland, Svenljunga kn, Svenljunga-Ullasjö.  
Tyvärr finns inte Ljungby med på KGFs databas.
 
Har lånat boken Torp  och småstugor i Annerstads socken men här finns inget Svedjorna under Hallarp. Det närmaste jag kan komma är Skeen Svedjestugan där en Johan Rundberg (f. 1770) finns bosatt tillsammans med sin hustru Anna (f. 1761). Något mer om denna familj finns inte, annat än att de flyttar 1806 eller 1807...?
Med andra ord kan jag inte bekräfta att detta skulle vara Lisas far (?) eller att jag ens är på rätt ställe och letar!
 
Finns det någon där ute som kan hjälpa mig?
Är jag på fel Hallarp och letar, är det Hallarp i Ullasjö/Svenljunga jag söker?
Sökte på bibl. databasen Libris, men kan inte hitta boken om Ullasjö där!
Finns det någon annan där ute som har boken och som är vänlig nog att titta efter om det åtminstone fanns ett Svedjorna, Hallarp i Ullasjö s:n?
 
Tacksam för hjälp!