NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-09
Skrivet av: Walter Haury skrivet 2004-04-21, 14:30
Hej!
 
Min fru Birgittas fm fm m Christina Dorothea Schyllman i Stora Prästtorp/Erska sn/Stora Mellby pastorat/Alingsås kn, född 1791 i Tådene (Lidköping kn) är dotter till Jäg. Ulric Joh. Schylman, f. 1740-03-03 i Berlin. Han var gift med Catharina Andersdotter, f. 1758-(06-17?) i Flo-Ravelsgård (Grästorps kn). Vid sekelskiftet (kanske 1797) blev han skogvakt i Erska, troligtvis tillhörande Gräfsnäs Säteriets personal, men betecknas som fattig. Förmodligen kom han dit ifrån Tådene, var dottern blev född. I Hfl AI:2 S. 53 hittar jag ingenting därom, och uppgiften som står där kunde jag inte läsa. Nedanför familjen Schylman uppges en betj. Lekander, som kom 1797 ifrån Tådene. Namnet Schylman stavades i senare dokument mest Schyllman, men även Schöllman eller Sköllman.  Prästen anmärker Läs(er) häldst ur Tyska böcker. I Tyskland finns för nyvarande omkring 200 Schulmann i Telefonkatalogen.  
 
Innan jag beställer betr. mikrokorten: Är han känd hos någon Tådene-forskare? Finns det spår efter honom i Tådene?
 
Tack i förväg ifrån Tyskland!
 
Walter