NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-12
Skrivet av: Agneta Rung skrivet 1999-10-12, 23:33
Hej igen Torbjörn!
Jag har väl egentligen inte fördjupat mig i släkten Stubb på allvar än. Jag har t ex inte verifierat födelse- och dödsdatum och uppenbarligen har jag t o m läst fel på patronymikon för den äldste Erik... hmmm! Jag vill minnas att boken var tämligen svårläst - det är husförhörslängden från 1744-58 jag läst för just Erik, född 169?. I mina anteckningar har jag skrivit att det står en lång text om Erik Stubb där, men jag har inte lyckats tyda den.
Jag kommer att ta ett nytt tag med denna släkt under vintern, eftersom jag och en kamrat från Garpenberg (se, där kom detta inläggs anknytning till Garpenberg ;-) till våren planerar en utflykt till Norn/Turbo-skogen. Vi har engagerat ett par personer som gjort en torpinventering där och som kommer att guida oss till bl a Stubb-torpet.
Jag har f ö antecknat fem barn till din Erik, bl a den Maja Kajsa du nämner, men dem har du förstås koll på?!
Så har jag i mina anteckningar från Ovansjö, där jag följt mästersmeden Olof Sundström, som var gift med Anna Stina Stubb, noterat att det finns ett gäng Stubb vid Uhrfors Bruk 1851-55. På vilket sätt dessa hänger ihop med våra Stubbar vet jag inte, men att de gör det är väl tämligen säkert...
/Agneta