NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2013
Skrivet av: Jerker Rolander skrivet 2012-07-05, 20:18
Hej!
 
Jag har precis börjat forska och stötte på patrull redan på min farfar. Det står att han var född i Umeå församling 2 april 1898. Han hette Axel Anders Lundberg och hans far skulle ha varit rallare och hans mor samekvinna. Nu är det så att jag har letat i kyrkböckerna för både Umeå lands- och Umeå stadsförsamlingar men hittar ingen Axel Anders. Just den namnkombinationen är väldigt ovanlig.
 
Jag ställe frågan här eftersom jag anar att faderns yrke och moderns härkomst i kombination kan ha med saken att göra. De kanske inte var skrivna i Umeå utan var på resande fot. De kanske i ett senare skede uppgav födelseorten fast barnet skrevs in nån annan stans? Att det inte står vilken av Umeåförsamlingarna som han föddes i kanske skvallrar om det? Jag vet inte vad hans föräldrar hette, och det finns ingen Axel Anders i någon av folkräkningarna som ska vara född det året. Jag vet ju inte ens om hans föräldrar hette Lundberg.
 
Det första jag hittar på honom är när han gifter sig i Trollhättan 28/6 1930.
 
Är det här ett vanligt problem med rallare, att deras barn inte har registrerats i rätt församling? Kanske har han registrerats först när de flyttade in till något ställe efter födseln, kanske till Trollhättan. Jag vet att han själv sa att födelsedatumet i kyrkböckerna var fel. Det verkliga var en dag intill, det hade hans mor berättat.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 4/8 från Yrken » Yrken M-R » Rallare. /Moderator Yrken