NULL Skriv ut sidan - Torsö

Anbytarforum

Titel: Torsö
Skrivet av: Maria Woglinde skrivet 2011-11-06, 18:31
Åh tack, ja det blev många frågor, när jag äntligen satte mig ner och skrev.
Främst  vill jag göra efterforskningar kring min farmors far Gerard Johansson, skeppare på båten Woglinde (har ett fotografi av ”henne”) som ”försvann” runt 1957 i Karlstads-trakten. Han var av vallonskt börd och från glasblåsarsläkt (?), tror jag. Därefter är det hans maka och min farmors mor Ester Wiktoria Palm. Henne vet jag inget om mer än att hon tydligen var mycket barsk☺ Jag har ett fotografi av dem båda.  
Men det är allt jag vet om dem och vad farmor berättade innan hon dog 2005 (men jag kan har glömt eller missförstått).  
 
Jag har sökt här i Anbytarforumets mängder av trådar bland annat. Har gått igenom alla från början till slut, men hittar inga ledtrådar här. Surfat på internet och läst på om Torsö och Bromö, men hittar inget jag med säkerhet kan knyta till mina släktgrenar. Har ännu inte kommit så långt att jag har lärt mig ta del av originalkällor som olika kyrkoböcker till exempel. Men låter mig gärna undervisas i hur man gör☺.
Jag är också medlem i Myheritage och Ancestry och undersöker olika matchningar, från andra medlemmar. Än så länge har det inte blivit några matchningar från min släkt runt Mariestad/Torsö. Ska gå med i medlemsföreningen Västgöta-rötter nu också för att komma vidare och lära mig mer. Plus alla andra forum och verktyg som finns. Puh, det tar tid men är otroligt roligt. Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
 
Tacksamma hälsningar
Maria