NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13
Skrivet av: Berith Svantesson skrivet 2001-12-03, 07:19
Inger! Hittade också Anna Christina i utflytt och att hon skulle flytta till Hjälstad. Kanske att hon ångrade sig och stannade kvar...
 
Kom släkten Hertzberg från Leksberg och Mariestad från början? I sockenstämmoprotokollen från Leksbergs församling finns en Major Niclas Carlsson Hertzberg nämnd ett par gånger. Detta är vad jag hittade:
 
1672:
Närvarande kyrkvärd Major Niclas i Hinsberg
1672:
Messekalck af silfwer förgylt 1.
Item Pateen förgylt 1.
gifen till Kyrkian af manhaftig Ryttemest.
Niclas Carlsson i Hinssbergh.
1673:
Närvarande kyrkvärd Major Niclas i Hinsberg
1674:
Blev en annan vald i Sahl. Major Niclas Carlssons ställe
1738:
At Sal. Majorens Niclas Carlssons grafz uti Choret skall bibehollas, och med luka ock Bräder wel täckas, så at then, som sedan, will ther insättia nogot lik, hafwer ther till tillstånd emot 3 dr Smts afgifft eller Hyra.
1738:
Emedan ingen infunnit Sig af Sal. Majorens Niclas Carlssons el. Hertzbergs Arfwingar, som reparerat then uti Choret mitt för ingången från Kyrkian förfalna grafwen, oansedt the flere gånger, och i Synnerhet åhr 1731 på Församblingens ansökning, igenom Högwelb. Herr Baronens och Landzhöfdingens handräckning, här om blifwit antydde: Ty finner Församblingen nödigt, at på Kyrkians bekostnad samma graf upretta, och så mycket heldre the ther befinteliga Liken orubbade låta stå, som welbemälte Sal. Major Niclas Carlsson, hwilken warit förste Egaren af samma graf, så mycket till Kyrkian gifwit och skänkt hafwer, som af Kyrkio Boken pag. 7 och åhret 1672 Ses. Och på thet, at Kyrkian må blifwa uthan skada för nu sådan reparation, will Försambl. härmed hafwa beslutit och faststält, at om nogot lik här effteråt kom begrafwes uti thenna graf, skal therföre gifwas 1 dr 16 öre Smt. och stånde samma lik sedan orubbat.  
 
Jag var med om slutarbetet med utgivningen av protokollen i bokform för några år sedan. Mycket roligt och intressant arbete, där jag utformade namnregistret (stolt!). Detta gav blodad tand och just nu gör jag samma sak med sockenstämmoprotokollen för Torsö församling. Ett mycket bra sätt att lära sig det mesta om sin hembygd och människorna som levde där.
 
Berith