NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13
Skrivet av: Berith Svantesson skrivet 2001-11-27, 08:57
Inger och Peter!
 
Måste först rätta mej själv (usch, sånt tar emot), jag hade gjort en slarvig notering: Jonas och Christina gifter sig inte alls den 14 september 1765. Det är istället sonen Carl Johans födelsedag (se nedan). De gifter sig den ?8 november 1763. Paret före har datumet 20 nov. och paret efter 4 dec. så antagligen ska det vara 28 november för Jonas och Christina.
 
När Jonas och Christina flyttar från Torsö 1768 står de antecknade tillsammans med tre (!) barn; d. Brita Christina, s. Carl Johan och d. Margareta Helena. Både sonen Carl Johan (14/9 1765) och dottern Margareta Helena (16/10 1767) hittar jag i fb, men inte dottern Brita Christina som uppges vara född 1751. När Jonas flyttar till Torsö står han antecknad ensam, och jag hittar inte när Christina flyttar dit. Var Christina gift förut och fick dottern Brita Christina i det äktenskapet?
 
Sedan letade jag vidare i db och kollade Carl Hertzbergs dödsdatum, 11/4 1755. Och hittade då något som jag undrar över varje gång jag går förbi den anteckningen när jag letar efter någon annan. Före hans namn har prästen gjort en stjärna (*) och jag har alltid undrat varför, om det kanske finns en anteckning någon annanstans som man skulle kolla upp. Eftersom han inte ingår bland mina släktingar har jag aldrig gjort det.
 
När jag nu letade efter dödsdatum på Lena Ljung hittade jag samma stjärna igen! Den ? november 1762 dör någon svårtydd person i Håf, med föräldrarna Er. Liung och Anna Ek. Jag tycker att det står *Corn. Hel. Liung. Personen står antecknad näst sist av alla 1762, precis före stackars Ahlgren som drunknade. Jag har också svårt att tyda dödsorsaken men åldern verkar var 60 nånting, kanske 66. Hundra kan man ju aldrig vara men visst verkar det troligt att det är systern Helena/Lena? Föräldrarnas namn är ju ganska ovanliga.
 
Ni måste kolla detta själva och tala gärna om vad ni kom fram till!
 
Berith