NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-13
Skrivet av: Berith Svantesson skrivet 2001-02-15, 08:15
Jag har i min släktforskning hittat en man som kallas för Ryssen Stephan och skulle vilja veta mer om honom och hur det kom sej att han och antagligen flera ryssar fanns på Torsö. Jag vet att jag någonstans läste om att det fanns ryska fångar inkvarterade på Torsö men tog ingen större notis om det eftersom det inte berörde min forskning. Nu har jag i alla fall hittat en ryss bland mina anor och kan inte komma ihåg var jag läste om fångarna eller vad det egentligen stod.  
 
Det jag har hittat om ”min” Stephan är detta:
 
Sockenstämmoprotokoll från den 1 maj 1717:
Någre Ryske fångar som här inqvarterade äro uthlåte sigh willa hafa swänska qwinfolk till hustrur, men qwinfolken blifwit sederwisso förmante intet hålla hushåld eller gå i säng med Ryssar, efter som Kongl. Maijt budet festerskap för samma fångar det och Veneran (?) Consist. bref --- var sin --- att acta.
 
Torsö fod 18 januari 1718:
d. 18 Januar föddes Ryss Stephans oäqta barn som han aflade med Kirstin i Åhrnäsängen Christnades d. 19 kallades Anders.
 
Torsö lov 10 juli 1720:
d. 10 juli vigdes Ryssen Stephanus Andersson med Kirstin ---.
 
Torsö fod 1721:
--- Christnades Ryssens barn i Årnäsängen vid nampn Nils.
 
Sockenstämmoprotokoll från den 4 maj 1726:
Klagades at Ryssen Stephani stiähl, mölkar Kor, befarandes när alt folk nu instundande --- är ute på åker och äng, ingen får niuta nogot för Honom, swarades: altenstund som intet --- och ej --- --- för nogon ---, moste man --- Höga Landshöfdinge --- ---, och söka --- handräckning.
 
Tacksam för all hjälp!
MVH
Berith