NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-01
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2005-08-22, 18:19
Torp på Skogsmaden och Hagemaden, Tengene
 
I ett torp på Hagemaden i Tengene bodde Johan och Ester Petersson. Johan dog 1964, Ester 1972. Hon var dotter till Petter Andersson f. 1865 och Anna Abrahamsdotter (f. 1864 i Stockholm).  
Petter och Anna hade 4 barn, Hildur, Ester, Edgar och Per. Som barn tillbringade jag en del tid hos Ester och Johan, hon var moster till min mor. Vid ett tillfälle för mer än 40 år sedan visade min mor ett gammalt, då rivet torpställe några hundra meter från Esters och Johans torp. Det skulle vara min mormorsfars (Petter Anderssons) torp som jag uppfattade det, men jag har en uppgift att han ska vara född i Björnmaden, Trökörna (ref. Sonja Nyberg).
 
Minnesbilden från det snart  halvsekelgamla besöket är givetvis suddigt, men jag minns en jordkällare, en husgrund och syrenbuskar strax bortom en liten bergknalle.
Häromdagen gjorde jag ett återbesök och vi hittade ett gammalt torpställe som stämmer väl med vad jag minns.
 
Här är en kartbild som visar dagens topografi och namn. Röd punkt är Ester o Johans torp - även det är rivet idag. Blå punkt är det ställe som jag tror att min mor pekade ut.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/74900.jpg)
Här är en motsvarande kartbild från en äldre häradskarta, med samma markeringar.
 
 
Finns det någon som forskar i Trökörna/Tengene och som vet mer om torpstället under den blå punkten - vilka som bott där, när det revs etc? Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
/Kaj A.