NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-01
Skrivet av: John Tengberg skrivet 2004-12-31, 13:03
Tack Åke! Det var intressant. Jag tittade inte på just den kartan.
 
Jag håller med om att generalstabskartan utvisar två hussamlingar/byar, en nordnordväst om bron (med namnangivelse 'Tengenetorp'; alltså strax norr om den plats jag tidigare beskrev noggrant)och en (benämnd 'Tengene') rakt österut från kyrkan, ungefär halvvägs till Källstorp (f.ö. också en by eller hussamling) dock att namnet Tengene även förekommer väster om kyrkan, dessutom i större skrift markerandes orten i stort eller nåt annat viktigt.  
 
Men en första fråga: jag kan inte se någon datering av generalstabskartan: vet du eller kan se när den upprättades? I trakten hände ju mycket: minst två skiften (före/efter år 1800) och (minst) en storbrand (tidigt 1800-tal, tror jag). Alla tre händelser ligger senare än de sekler jag for efter i min fråga och kan ha rumsterat om rejält.
 
Jag tittade tidigare även på Lantmäteriets skifteskartor mm (daterade till förra delen 1700-talet) men kunde med ledning därav inte alls se samma sak som på generalstabskartan - nästan tvärtom, att t ex namnet Tengenestorp låg närmare nuvarande läge dvs klart långt väster om Tengene kyrka och alls inte samma som på generalstabskartan, om jag har fattat rätt. (Kanske har namnet flyttat 2 ggr, först åt nordöst och sedan åter?) Missade jag något då? Eller generellt sett kanske byarna -och/eller namnen- har flyttat runt så att man finner dem på mycket olika ställen vid olika tidpunkter. Eller?