NULL Skriv ut sidan - Sätila

Anbytarforum

Titel: Sätila
Skrivet av: Astrid Carlsson skrivet 2016-01-03, 12:58
Hej. Har hittat mera. Lars Fogelbergs föräldrar fann jag genom Lars och Stinas vigselnotis (Borås EI:1 bild 111, sid. 210) De hette Måns Torstensson/Fogelberg och Kerstin Bengtsdotter. Torstensson fick jag fram genom Soldatregistret. Han antogs 1772 som soldat vid Västgöta Dals regemente, Kullings kompani i Södra Härene socken. Rote: Härene Mellomgården. Fick avsked 1785.  
Stina var ju född i Kåsled, Berga i Ljungby kommun. I födelsenotisen (Berga C:2 bild 35, sid 63). Jag har också hittat en bror, Olof född 1761, men på hans notis står ett annat gårdsnamn (Berga C:2, bild 28)som jag har svårt att tyda. Så har jag också hittat en vigselnotis 1754 (Berga C:2 Vigsel, bild 44) där en Nils Jönsson gifter sej med Ingrid Ingemarsdotter. Nils hette ju Fernberg, men kanske hette han Jönsson också, om han t.ex. var soldat och fick namnet Fernberg då? På barnens födelsenotiser 1761 och 1766 kallas han Fernberg. Nils uppges komma från Kastrup, Lastrup e.d.(svårläst) och Ingrid från Araved e.d. (svårläst.)Astrid.