NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2015
Skrivet av: Leif Essefjord skrivet 2014-01-31, 18:59
Hej Kristina och andra forskare.
Jo, jag är tämligen säker på att han var soldat för Ryd, Skattegården i Hemsjö. Det fanns ytterligare ett par upplysningar om honom i Centrala soldatregistret, nämligen att han skulle vara född ca 1690 i Närke och att han tidigare hetat Larsson.
I Särestad har inte funnits någon soldat Rudberg förrän 1730 och denne man hette Olof Rudberg, tidigare Svenningsson, och fanns på soldatstom VD-00-027. I Västgöta-Dals generalmönsterrulla 565 för år 1721 står att läsa att Anders Rydberg, närkebo, 31 år gammal var soldat för Ryd i Hemsjö på soldatstom VD-00-1164. Och 1164 år numret på soldatstom Ryd Skattegården i Hemsjö. Källa: GMR 565 för Västgöta Dals Regemente, Kullings Härad bild 415.
Jag har också funnit ut att Anders Ry(d)berg fick en son Anders 1721-07-30 i Täng. Källa Täng C:2 bild 191 sid 185. Där står det att han var soldat för Kullings kompani.
Jag tror således fortfarande att han med familj bodde någonstans hos er i vart fall under början av sin soldattid i Hemsjö och hoppas att någon skall finna ut var.  
 
Jag tackar för visat intresse.
Mvh
Leif Essefjord.