NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-19
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2006-01-05, 11:23
Hej Bo!
Då är vi alltså släkt! Det namn, Du inte kan tyda, är möjligen Zackarias. Det fanns ett barn i familjen med det namnet som inte var så vanligt bland 1700-talets Kåkindsbönder. Familjen hette alltså ursprungligen Brant, möjligen med finskt ursprung.  
Johan, Lars? och Zackarias pappa, Linnar(t) Brant, var rusthållare i Nolgården Svebråta. Linnars far, sergeanten Johan Brant, var vid sin död troligen bosatt i Kårtorp, Kyrkefalla; han hade tidigare bott i Svärtan, Hjo landsförsamling. Johan hade flera syskon, som jag kan berätta mer om i ett annat sammanhang. Syskonen var på 1670-80-talet inblandade i en ganska vidlyftig process om arvet efter mormodern, den från Tyskland inflyttade Eva von G?tersloh. Har Du tid och möjlighet, rekommenderar jag att Du läser i bl a Kåkinds härads domböcker från tiden omkr 1640 och framåt. Du kommer att hitta mycket intressant om våra gemensamma förfäder.
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby
ps jag härstammar på min morfars sida från Johan Linnarsson, på min farfars och mormors sida härstammar jag från Johan L:s syssling, Maria Gadd i Tibro Skattegården