NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2012-01-07, 00:15
Ja jag är också osäker på vad det står för namn. Det kan väl inte vara ett S så som jag tycker att det ska se ut. Jag tycker nog att det ser ut som ett felskrivet H men saknar då den undre delen, läser det som Hansson i hastigheten, kanske det kan vara ett G. Det står ju dock Hans ... Tupp med året 1683 vilket kunde stämma med vår Hans Hansson, sedan beror det ju på i vilket sammanhang du har sett det.
 
1. Hartass, ja mycket ska man se innan ögonen ... ...
 
2. Gilius som förmyndare verkar ju intressant. Däremot är jag inte så intresserad av syskonen mer än deras födelsedatum (som jag redan har), dödsdatum och ev. giftemål.
 
3. Detta känner jag inte till, intressant!
 
4. Är det någon typ av bouppteckning?
---------------------
 
Nu till Hans Knutsson:
Den forskningen är sedan år 2006 och jag minns inte nu hur jag tänkte men ser att det var problem och att det inte stämde riktigt. Jag har hittat Hans och Lisbet i Kärna och 6 olika HF-böcker från år 1667 till in på 1700-talet då Lisbet dör 1704, änka från år 1675. Jag har även hittat fyra syskon till Hans som är Kerstin, Mats, Anders och Erik.
 
Sedan började jag nog att tänka efter och har skrivit följande om Lisbet:
enl. Folkärna Dödbok C:2 sid 283, Genline-ID 154.68.70300, År 1704
Hustru Elisabeth Matsdotter i Kiärna v.p. Aetas 80 1/2 år
Ingen död eller begravningsdatum är antecknat, dock så är notisen på slutet av år 1704. Vid 80 års ålder skulle hon vara född år 1624 på sommaren och när barnet Hans föddes, år 1637 skulle hon vara endast 13 år gammal. För både modern Lisbet och barnet Hans står i dödboken inskrivet deras ålder, någonstans blir där säkert ett fel, eller så kan det kanske vara en annan mor till Hans. En bror till Hans är född 1655 så det kan mycket väl vara i Hans dödbok som det är fel. Han står även en bit bakåt i barnaskaran. Det kan också vara att Hans inte tillhör dessa föräldrar och dessa syskon.
Med tanke på vad jag tidigare tänkte och skrev ned kanske man nästan kan utesluta dessa föräldrar Hans och Lisbet. Det blir då kanske rimligare med din soldat Hans Pust. Även när man ser på sonens yrkesval som soldat verkar det ju rimligt.
 
Kul att höra vad du kommer fram till? Lutar det år Hans Pust vore det ju intressant att få ta del av vad du har hittat om honom och hans familj.
 
Mvh Johnny