NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012
Skrivet av: Christina Carlsson skrivet 2012-01-06, 22:22
Margaretas far Hans Hansson var också soldat under namnet Tupp. Tjärna var Tupproten. Det har funnits en gammal gård
med namnet Tuppens i Tjärna, men ingen känner längre till det namnet och kan säga var gården låg. Jag tror att det var
samma gård som kallades Hanses. Där finns fortfarande några gamla smidade gångjärn som tycks vara från 1600-talet.
Tupproten flyttades senare till andra byar,bl a Bäsinge.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/345492.jpg)
 
Jag har spanat efter Hans Hansson Tupp i rullorna men hittar inget. Det är möjligt att han inte var ute på fältet utan
höll sig hemma.
Det är lite vanskligt att säga vem som är Hans Hanssons far. Vid hans födelse 1637 finns det två Hans i Tjärna,  
Hans Cnutsson som dör 1675, och soldaten Hans Pust som jag inte finner efter 1650-talet. Jag ser att du har hittat
fram till Hans Cnutsson och Lisbet Matsdotter, och jag skulle vilja veta hur du avgjorde det. (Det är viktigt för mig.)
Kan vi slå fast att det är Hans Cnutsson blir det nämligen lättare att gå bakåt.
I så fall är dennes fader Cnut Arfwidsson i mantalslängderna 1643-1650, Arfwid Persson Älvsborgs lösen 1615, Per Pålsson 1584-85  
och Per i Tierna 1572.
Tierna är nybygge 1565.
 
 
Mvh
Christina