NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2012-01-06, 19:13
Hej Christina!
 
Jag har mycket släkt i dessa trakter på min fars sida, främst i Möklinta men även i Folkärna och i By, min farmor kommer från Bergshyttan i Folkärna. Någon gång på sommaren brukar vi åka till Folkärna Hembygdsgård som ligger mycket fint vid älven. Jag vet dock inte var Tjärna (jag har stavat det Kärna, lika som Folkärna) ligger men jag har ju en del anor där och samma sak även i Björkarsbo men inte vad jag vet så har jag någon i Grönkärna.
 
Vad jag har sett så är det i Gilius dopnotis (inte någon bror) som han heter Aegidius (dansk stavning) men heter senare i livet Gilius, du ser dop och död-notiserna i det tidigare meddelandet.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/345464.jpg)
 
Ja, jag har också hans mor Margareta f.1677 med lite uppgifter på samt hans mormor och morfadern med föräldrar. Jag har även fadern Per Andersson f.1666 med hans farmor och farfadern med föräldrar. Jag har dock inte forskat längre bak än vad kyrkböckerna visar, kanske möjligen du har någon forskning i mantalsböcker el.dyl.?
 
Har du kanske gjort någon soldatforskning på Gilius barn, och då speciellt min ana sonen Isak som jag inte har någon uppgift på när, var och hur han dog.
 
Närmare nutid i denna släktgren har jag även Soldat Blomster som jag nu för flera år sedan fick många gråa hår av. Han heter mer exakt Jan Erik Ersson-Östberg-Blomster f.1809 i Avesta och troligen död 1870 i By. Jag är nästan säker på att han är far till min oäkta farmors mor född i Bergshyttan 1847. Har möjligen du eller någon anna mer uppgifter om honom är jag mycket tacksam.
 
Även Blomster farfar gäckar mig, jag kommer där inte längre bak i tiden. Han är också soldat och heter Jan Östberg-Hirzwill-Hirzill är enl. mina uppgifter född c:a 1752 i Avesta och död c:a 1809 i Grytnäs.
 
Mvh Johnny