NULL Skriv ut sidan - Stora Mellby

Anbytarforum

Titel: Stora Mellby
Skrivet av: Sigfrids Leif Mörkfors skrivet 2016-02-07, 21:21
Soldaten Peter Mogol (f 1791?) och hans hustru Catharina Andersdotter (f 1795/1793)får barn 1816, 1817 och 1819 i Stora Mellby. År 1819 flyttar det till Västra Tunhem.
När de tre döttrarna föds i Stora Mellby står de att de är födda i Lerdals Stom, men där är de inte, dock finns de i Kärrs Stom. Varför skrivs de tre ggr på fel plats?
Senare i livet skrivs både Peter och Catharina som födda i Stora Mellby, men jag hittar ingen av dem där. Jag lyckas heller inte följa dem bakåt. I hfl som slutar 1814 finner jag dem inte (den är extremt svårläst). De finns inte i vigselboken i Stora Mellby, ej heller i annexförsamlingarna.
Tittar man på dopvittnena på de tre flickorna finns en Lars Andersson genomgående i Jordala Yttre. Han var gift med Kerstin Olofsdotter och de går att hitta liksom Lars far Anders Larsson och mor Margareta Jacobsdotter. När Anders dör 1810 uppges han ha en 17 år gammal dotter Catharina, kan detta vara den rätta? Återfinner henne inte i fb.  
Vad gäller Peter är spåren färre. Vad har han för patronymikon? Centrala Soldatregistret har fyra Peter Mogul-poster. Samma person? Nja/ja? En skrivs som Jonsson en som Andersson......
 
Alla tips emottages tacksamt!
 
Leif M