NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-21
Skrivet av: Maggie Andersson skrivet 2004-01-07, 17:14
Beata, gift Olsson, bonddottern i texten nedan, var min farmors mor.
 
Den unga bonddottern gifte sig med den arbetsamme och glade smeden. Han hade varit gift en gång förut och förde alltså med till det nya hemmet två små pojkar, och med tiden blev det också två flickor, av vilka min mor var den yngsta. Efter ett lyckligt men alltför kort äktenskap, gick morfar en vinterkväll ned sig i en vak, vilket äventyr följdes av en lunginflammation, och efter tre dagar stod mormor där ensam med sina fyra barn, av vilka min mor, den yngsta var endast 6 år. Sorgen blev tung, de ekonomiska bekymren ej lättare, och snart måste hemmet skingras.
 
Pojkarna voro nu så pass stora att de kunde ta sig fram på egen hand, den äldsta flickan fick ett hem hos släktingar och den yngsta bortackorderades på socknen till den som ville ta henne för det lägsta beloppet. Det var så på den tiden, och tunga dagar följde för den lilla, som ju i hemmet varit den yngsta och en som kanske också blivit bortskämd. Nya erfarenheter mötte henne nu, men det är ej om dessa som skall skrivas här. Mormor själv fick ta tjänst hos andra, först främmande människor, sedan hos en släkting, där hon var kvar till dess hennes hjärta en dag ej orkade mera. Hon dog en vacker januarisöndag, samtidigt som hennes yngsta barnbarn, min lillasyster föddes.
 
Ovanstående är skrivet av min faster. Förutom detta är det enda jag vet mer att Beata dog i Starrkärr 1929-02-03. Min farmors namn var Matilda och hennes äldre syster hette Anna. Pojkarnas namn vet jag ej, visste inte ens att farmor hade halvsyskon.
 
Eftersom hon dog i Starrkärr hos släktingar undrar jag om någon känner igen något av detta.