NULL Skriv ut sidan - Skånings-Åsaka

Anbytarforum

Titel: Skånings-Åsaka
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2012-09-02, 23:57
OK Peter Andersson, tack, men det mesta kan jag redan. Jag letade en hel del förra helgen då ArkivDigital hade gratisletardagar. Och kollade då i en massa husförhör och har hittat en massa soldater och minst 10 soldattorp i Skånings-Åsaka och uppgifter om runt 75 soldater som varit verksamma där. Tyvärr så hittar jag ingenstans var respektive torp var beläget utan det blir en viss gissning.
 
Jag vet var Ranåkers soldattorp låg där det ena har beteckningen Ranåker(742) och det andra Ranåker Asmundsgården(743) och båda torpen låg i vad som då hette Bråntorp, idag Hulegårde som har fastighetsbeteckningarna Ranåker 7/1 och 6/2. Torpet på 6/2 finns vad jag vet inga rester kvar av utan där är ett annat manhus.
 
Ägarna till de båda Hulegårdarna vet mycket lite eller ingenting om historien bakom torpen. Då jag i juni fick möjlighet att använda torp 742 började mitt intresse för vem som bott där. Och det har nu utvidgats till hela Skånings-Åsaka. Jag har kontaktat hembygdsföreningen och frågat om torpen och de har skickat frågan vidare så vi får hoppas jag får ett bra svar.