NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 december, 2011
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2011-03-25, 19:35
Joel Vogler. Jag vill så gärna tro att det är rätt person som föddes 1819 och bodde i Hökås i Sankt Peders församing. Han hette Andreas när han föddes men sedan ändrades det till Anders men det är petitesser. Varför jag är lite, lite osäker är att han noteras hela tiden som dräng medan den Andreas jag söker var repslagare och förtennare, (verkar också ha flackat runt en del) så är han nämnd när de 3 oäkta barnen föddes. I husförhör i Sankt Peder är han enbart noterad som dräng när jag följer honom där. Jag vet inte vad jag skall tro.  
 
Det kan vara rätt person för Sankt Peder omfattar även Skepplanda när man kollar i registren. Pigan han fick oäkta barn med var kringströvande Dorothea Wilhelmina född 1829 och från Garnisonsförsamlingen i Göteborg. Han kan självklart vara född 1819 och 10 år yngre än henne. En dotter till paret växte upp i Skepplanda. Han levde 1877 då han kom till Fors 1877 för att få födelsebevis för dottern som föddes där 1859. Man tycker att någon notering skulle stå i husförhör om faderskapet då han erkände dessa 3. Perioden 1871 till 1878 anges drängen Anders Olofsson som dement och det kanske är lite svårt att tro att han 1877 som dement dyker upp i Fors för att få ett födelsebevis för dottern.